Zakaz pobierania opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży konstytucyjny
Przepis ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który zakazuje pobierania za przyjęcie towaru do sprzedaży opłat innych niż marża handlowa jest zgodny z Konstytucją - uznał w czwartek Trybunał Konstytucyjny.
Zaskarżony przepis mówi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.
Regulację tę zaskarżyła do Trybunału firma, która prowadzi centralę zakupów na potrzeby sieci sklepów. Twierdziła, że wskazany przez nią przepis narusza konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej oraz wolności i autonomii woli jednostki - w nieuzasadniony sposób zawęża swobodę umów, w tym zawieranych w obrocie gospodarczym. Przepisowi zarzucono także naruszenie zasady prawidłowej legislacji.
Trybunał uznał, że wskazane rozwiązanie jest zgodne z Konstytucją. W komunikacie po ogłoszeniu wyroku napisano, że jest "rozwiązaniem przydatnym do realizacji celu zakładanego przez prawodawcę oraz odpowiada potrzebom i strukturze rynku, na którym dominują wielkopowierzchniowe obiekty handlowe".
Wskazano, że celem regulacji jest przeciwdziałanie nadużyciom pozycji rynkowej przez firmy utrudniające innym przedsiębiorcom dostęp do rynku.
"Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że zaskarżony przepis ograniczając wolność prowadzenia działalności gospodarczej jednego podmiotu (tj. przedsiębiorcy przyjmującego towar do sprzedaży), jest niezbędny do ochrony wolności prowadzenia działalności gospodarczej innego podmiotu (tj. przedsiębiorcy dostarczającego towar do sprzedaży), którego dostęp do rynku lub pozycja na rynku jest zależna od działań przedsiębiorców przyjmujących towary do sprzedaży" - napisano w komunikacie.
Według TK zaskarżona regulacja nie stanowi nadmiernego ograniczenia wolności działalności gospodarczej - nie zakazuje on bezwzględnie pobierania opłat przez przedsiębiorców przyjmujących towar do sprzedaży w związku z realizacją umów zawartych z innymi przedsiębiorcami.
"W szczególności zaskarżony przepis nie wyklucza możliwości zawierania umów, których mocą jedna ze stron zobowiąże się do uiszczenia oznaczonej sumy pieniężnej w zamian za świadczenia polegające na reklamie lub szeroko rozumianej promocji towarów albo innego rodzaju świadczenia związanego z transportem, składowaniem lub ekspozycją towaru, który jest przedmiotem umowy sprzedaży lub innej" - poinformowano w komunikacie.
Zdaniem Trybunału tego rodzaju zachowanie przedsiębiorcy o silniej pozycji rynkowej nie może zostać zakwalifikowane samo w sobie jako czyn nieuczciwej konkurencji, chyba że wskazane opłaty utrudniają dostęp do rynku innemu przedsiębiorcy, a ich pobranie było warunkiem zawarcia innej umowy między tymi samymi stronami. Tym samym nie każda opłata pobrana przez przedsiębiorcę "przyjmującego towar do sprzedaży" jest czynem nieuczciwej konkurencji.


- EUR 0,14% 4,17 zł
- CHF 0,14% 3,48 zł
- USD 0,56% 3,39 zł
-
PT 17:50
Solar zmaga się z zakazem handlu w niedziele
-
PT 17:29
Nathaniel Robinson globalnym dyrektorem w Cushman & Wakefield
-
PT 17:12
W Inowrocławiu powstanie park handlowy
-
PT 16:43
Duże centrum hurtowe szykowane jest koło Warszawy
-
PT 16:39
Olsztyński Centaurus rośnie całodobowo
-
PT 16:21
Większy kompleks produkcyjny BBC w Mirosławcu
-
PT 16:09
Duży kompleks magazynowy Homanit powstanie w Karlinie
-
PT 15:45
Gama rośnie. Kolejny sklep dołącza do sieci
-
PT 15:43
Klub Innowatora KSSE kształci przyszłe kadry
-
PT 15:19
POLECAMY OBI obejmuje lokalizacje Praktikera, niebawem seria otwarć
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Hotelarze na zakupach
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Focus Hotels mocno się rozpędza. Na starcie butikowy hotel w Sopocie, kolejne w przygotowaniu
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
7
Nowa odsłona salonów LPP w Plaza Rybnik
-
8
Chcemy być w stolicach świata mody
-
9
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
10
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!