PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zbliża się zmiana ustawy o cenach

  • dlahandlu.pl
  • 19 maj 2014 10:49

Komisja Sejmowa zakończyła pracę nad ustawą o cenach, projekt trafi 20 maja do Komisji Senackiej. Istotną zmianą ma być zniesienie obowiązku metkowania ceną pojedynczych produktów.

REKLAMA

- Obecnie każda sztuka towaru o wartości wyższej niż 5zł musi być oznaczona ceną poprzez metkę lub informację zawartą w kodzie kreskowym. Większe sklepy spełniały te wymogi korzystając z systemów informatycznych, w mniejszych towary są ręcznie znakowane naklejkami. Jest to bardzo czasochłonne, więc na zmianie skorzystają głównie małe sklepy, z pewnością standard obsługi się poprawi, a może mieć to wpływ również na ceny. Jest to ułatwienie dla przedsiębiorców. Po wejściu w życie ustawy należało będzie uwidocznić cenę na wywieszce bezpośrednio przy towarach w sposób niebudzący wątpliwości, że chodzi o dany produkt - wyjaśnia Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Kary za niedopełnienie tych obowiązków to maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku może to być nawet 40 000 zł.

- Proponowane kary są zdecydowanie za wysokie, a wręcz mordercze dla małych rodzinnych sklepów, należy pamiętać, że uchybienia mogą wynikać nie ze złej woli, a po prostu z błędów ludzkich czy technicznych. Taka wysokość kar jest całkowicie nieproporcjonalna - warto zwrócić uwagę, że np. przy kradzieży towarów ze sklepu wartych np. 400 zł mandat dla sprawcy wynosi zwykle do 500 zł, a błędne oznaczenie ceny w projekcie ustawy karze się grzywną do 40 000 zł ! Ustawa zakłada także, że w przypadku wątpliwości co do ceny produktu, konsument ma prawo żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej. Nie jest to rozwiązanie wymagane w każdej sytuacji, a do rozpatrzenia indywidualnie przez sąd. Niepokojący jest natomiast zapis wymagający informowania o przyczynie obniżki produktu, jest to zrozumiałe w przypadku wad towaru, jednak nie ma takiej potrzeby, gdy promocja wynika po prostu z polityki marketingowej firmy, konieczność publikowania takiej informacji wymusza naruszenie tajemnicy handlowej - komentuje Chilicka.

Jeżeli ustawa zostanie ostatecznie przyjęta przez Sejm, Senat i podpisana przez Prezydenta może wejść w życie już po wakacjach.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA