PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Budownictwo handlowe wraca do poziomu z 2008 r.

  • Autor: www.wnp.pl
  • 29 mar 2011 11:29

W tym roku planowane jest oddanie do użytku około 650 tys. mkw. powierzchni handlowej, która obecnie znajduje się przeważnie w fazie budowy. Oznaczać to będzie powrót do poziomu podaży z 2008 roku - informuje Colliers International (CI).

REKLAMA

Biorąc pod uwagę długość procesu inwestycyjnego, należy oczekiwać, że ukończonych zostanie niewiele więcej nowych projektów, ocenia CI. Wzrostu podaży można oczekiwać dopiero w latach 2012-2013.

Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Na przykład w Rzeszowie Deweloper Investment buduje Millenium Hall o powierzchni 56,6 tys. mkw., w Opolu Helical buduje galerię Turawa (41 tys. mkw.), a Saller Group West Investment w Ostrowiu Wlk. Ostrovię (37 tys. mkw.). Także w tym roku oddana zostanie do użytku Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. mkw.).

W największych miastach spółka Liebrecht & WooD buduje w Gdańsku Morski Park Handlowy (50 tys. mkw.), a ECE Projektmanagement w Szczecinie - Galerię Kaskada (43 tys. mkw.).

Colliers International stwierdza, że rośnie liczba projektów mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. W przyszłym roku większą część nowej podaży powierzchni handlowych będą stanowić tradycyjne centra handlowe. Parki handlowe (łącznie 110 tys. mkw.) powstaną w Opolu, Krakowie i Gdańsku. Przybędą także centra typu outlet, które w Polsce mają obecnie zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze powstaną w Krakowie (Factory Outlet - 21,3 tys. mkw.) oraz w Szczecinie (Outlet Park Szczecin - 23 tys. mkw.).

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce pod koniec 2010 roku sięgała 8,04 mln mkw. W ub.r. wprowadzono na rynek około 460 tys. mkw. powierzchni handlowej, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z ubiegłymi latami (mniej niż 60 proc. podaży z 2009 roku). Tak niski poziom nowych zasobów jest bezpośrednim skutkiem kryzysu, kiedy to zmniejszeniu uległa liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.

Całkowita podaż na ośmiu największych rynkach wyniosła 5,19 mln mkw., w tym w 2010 roku zwiększyła się o 153 tys. mkw. Największym zrealizowanym projektem był Port Łódź (67 tys. mkw).

Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 roku całkowity zasób powierzchni handlowych na tych rynkach osiągnął 2,9 mln mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 tys. mkw) w Wałbrzychu oraz Gemini Park w Tarnowie (41,5 tys. mkw).

Biorąc pod uwagę główne aglomeracje, największe nasycenie rynku ponownie odnotowano w Poznaniu (984 mkw. na 1000 mieszkańców) i Wrocławiu (863 mkw. na 1000 mieszkańców). W przypadku średnich miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) najwyższy wskaźnik nasycenia zarejestrowano w Opolu (1059), Bielsku-Białej (905) i Płocku (872). Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.