PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

DTZ: Do końca 2012 roku na rynek europejski trafi 13 mln mkw. nowej powierzchni handlowej

  • Autor: DTZ
  • 29 kwi 2011 08:58

DTZ: Do końca 2012 roku na rynek europejski trafi 13 mln mkw. nowej powierzchni handlowej

Europejski rynek powierzchni handlowych, w który zainwestowano ponad 31 mld euro w 2010 roku, co stanowiło 34 proc. wartości wszystkich inwestycji na rynku nieruchomości w tym czasie, cieszy się największym zainteresowaniem inwestorów od 10 lat. Wartość inwestycji w centra handlowe osiągnęła poziom 12 mld euro w 2010 roku. W roku 2009 zainwestowano jedynie 6,5 mld euro.

REKLAMA

Według najnowszego raportu Property Times European Shopping Centres 2010, przygotowanego przez firmę DTZ, inwestorzy w latach 2011 - 2012 będą skupieni na maksymalizacji wartości swoich aktywów przy jednoczesnym ograniczaniu ryzyka związanego z inwestowaniem w nowopowstające obiekty handlowe.

W rezultacie można oczekiwać wzrostu w zakresie renowacji i przebudowy istniejących centrów handlowych. Według szacunków DTZ tylko we Francji i Niemczech procesem tym objętych zostanie 12 milionów mkw., co stanowi połowę istniejących zasobów powierzchni handlowych na tych rynkach. Również na polskim rynku coraz wyraźniej widać wzrost zainteresowania inwestorów podnoszeniem wartości istniejących obiektów i generowanych przez nie przychodów poprzez repozycjonowanie starszych centrów handlowych.

- Wysokość stóp zwrotu z inwestycji w powierzchnie handlowe na rynkach europejskich spada od końca 2009 roku kształtując się obecnie na poziomie 6 proc. we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz pomiędzy 6 a 7 proc. na innych głównych rynkach Europy. W średnim horyzoncie czasowym oczekujemy dalszej nieznacznej kompresji stóp. Inwestorzy są bardziej nastawieni na maksymalizację zysków generowanych przez centra handlowe niż na zwiększenie wartości zainwestowanych środków. Odnowienie i przebudowa istniejących obiektów handlowych daje możliwość zwiększenia wartości bieżących strumieni pieniężnych generowanych przez te obiekty - mówi Magali Marton, dyrektor ds. analiz rynkowych na Region CEMEA (Europa Środkowa i Wschodnia, Bliski Wschód, Afryka) w DTZ.

DTZ przewiduje, że oprócz modernizacji istniejących obiektów na rynek europejski do końca 2012 roku trafi 13 milionów mkw. nowej powierzchni handlowej. Najbardziej znaczące wzrosty spodziewane są w Rosji i Turcji, gdzie istniejące zasoby zostaną powiększone o 30 proc. do końca 2012 roku. W 2011 roku na rynek turecki i rosyjski i trafi odpowiednio 2,8 mln oraz 2,1 mln mkw. nowej powierzchni.

Na koniec 2010 roku zasoby istniejącej powierzchni handlowej w Europie wynosiły 120 mln mkw., które mieściły się w 6 500 centrach handlowych. Ponad 90 proc. tej powierzchni znajduje się w Europie Zachodniej. Rynki turecki i krajów Europy Środkowej i Wschodniej cechuje niski stopień nasycenia powierzchnią handlową znacząco odbiegający od średniej europejskiej, która wynosi 238 mkw. na tysiąc mieszkańców. W Turcji, Rumunii i Rosji stopień ten kształtuje się na poziomie odpowiednio 54 mkw., 56 mkw. i 60 mkw. na tysiąc mieszkańców. Niska podaż powierzchni, wysoki wzrost produktu krajowego brutto i przewidywany wzrost sprzedaży detalicznej na przestrzeni kolejnych pięciu lat tłumaczy ożywienie na rynkach powierzchni handlowych tych krajów.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA