PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

JLLS: Polska liderem rynku detalicznego

  • Autor: JLLS
  • 14 lis 2011 15:36

JLLS: Polska liderem rynku detalicznego

Do końca 2013 roku rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej ma się powiększyć o 2,5 mln mkw. Aż 45 centrów handlowych zostanie oddanych do użytku tylko w 2012 roku. Oznacza to, iż rynek powiększy się o dużą liczbę nowych, wysokiej jakości produktów inwestycyjnych. Blisko połowa nowej powierzchni przypada na Polskę, a za nią są Rumunia, Serbia i Chorwacja - wynika z raportu "Barometr handlowy w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej" przygotowanego przez Jones Lang LaSalle.

REKLAMA

Raport stanowi przegląd sytuacji na rynku centrów handlowych w siedmiu państwach tego liczącego 97 milionów mieszkańców regionu, tj. w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji oraz Serbii. Publikacja wsparta została badaniem ankietowym wśród kluczowych sieci handlowych oraz właścicieli i deweloperów obiektów handlowych, którzy posiadają nieruchomości w kilku krajach tej części Europy. 

Jak podaje JLLS, zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Warszawie to jedynie 14 proc. całkowitej podaży. Duża liczba mniejszych miast w Polsce pozwala deweloperom i właścicielom nieruchomości na dywersyfikację portfela. Inaczej sytuacja wygląda na Węgrzech, w Chorwacji i Serbii, na których to rynkach podaż obiektów handlowych w stolicach to ponad połowa zasobów krajowych. Państwa te, a także Czechy, Słowacja i Rumunia to rynki handlowe silnie zdominowane przez stolice.

Najbardziej nasyconym rynkiem regionu są Czechy (231 mkw. powierzchni handlowej na 1 000 mieszkańców). Polska zajmuje drugie miejsce z nasyceniem na poziomie 197 mkw. na 1 000 mieszkańców, dalej w kolejności są Chorwacja i Słowacja. Jednak porównując tylko stolice, Warszawa wciąż posiada ogromny potencjał pod kątem nowych inwestycji w sektorze „retail". Będąc zdecydowanie większym rynkiem niż Bratysława, Praga i Zagrzeb, i posiadając podobny poziom wynagrodzeń, polska stolica cechuje się bowiem mniejszą podażą powierzchni handlowych w przeliczeniu na 1 000 mieszkańców.

Autorzy raportu wskazują, że centra handlowe są preferowaną ścieżką rozwoju w regionie. Z uwagi na obniżenie się stawek czynszowych, format ten stał się bardziej konkurencyjny dla parków handlowych, podważając nieco tym ostatnim argument kosztowy. Polska przyciąga największą liczbę nowych marek. GAP, LC Waikiki, Toys "R" Us, Lindex i Desigual to przykłady zagranicznych sieci handlowych, które w ostatnim czasie zdecydowały się wejść na polski rynek. Decyzje o ekspansji podejmowane są w oparciu o wielkość rynku, siłę nabywczą oraz w pewnym sensie również dostępność partnerów - franczyzobiorców, dla tych, którzy zdecydowali się właśnie na franczyzę jako sposób rozwoju. Polska, Rumunia, Chorwacja i Serbia to w opinii sieci handlowych bardzo ciekawe destynacje, natomiast Czechy, Słowacja i Węgry muszą silniej zabiegać o nowe zagraniczne marki. 

Polska ustępuje jednak innym krajom regionu w konkurencji głównych ulic handlowych. Najlepiej rozwinięty centralny, handlowy obszar miasta mają Czechy - w Pradze między Na Příkopě i Václavské Náměstí swoje sklepy ma lub będzie miało większość operatorów detalicznych. Drugim krajem pod względem atrakcyjności głównych ulic handlowych są Węgry, jednak w przeciwieństwie do Czech - na Węgrzech atrakcyjność głównych ulic handlowych ogranicza się do Budapesztu. Polska i Rumunia są bardzo niejednolite w kontekście obszarów śródmiejskich i atrakcyjnych lokali handlowych, które niejednokrotnie przeplatane są tymi mniej atrakcyjnymi.

Czytaj cały raport:

Podobał się artykuł? Podziel się!

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA