PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polska na celowniku sieci handlowych

  • Autor: CBRE
  • 13 kwi 2011 10:53

Polska na celowniku sieci handlowych

Polska była jedynym krajem w Europie, który uchronił się przed skutkami recesji w 2010 i pozostał obszarem bardzo atrakcyjnym dla międzynarodowych sieci handlowych – wynika z raportu firmy raport CB Richard.

REKLAMA

Już po raz czwarty firma CBRE przeprowadziła coroczne badanie aktywności sieci handlowych na całym świecie. W tym roku zbadała plany 323 sieci handlowych w 73 krajach, aby przyjrzeć się trendom globalnych ekspansji. Z raportu wynika, że chociaż w roku 2010 zostały zauważone znamiona przezwyciężania kryzysu, dla wielu operatorów handlowych nadal były to trudne czasy, ze względu na ograniczony wzrost wydatków konsumenckich oraz niewiele nowych centrów handlowych, które pojawiły się na rynku. Pomimo trudnych warunków rynkowych globalne sieci handlowe rozszerzyły swoją działalność w wielu obszarach na rynkach międzynarodowych.

Polska odnotowała wzrost aktywności sieci handlowych na poziomie 1,5 proc. Obecnie na polskim rynku działa 32 proc. wszystkich ankietowanych najważniejszych międzynarodowych sieci handlowych. Można oczekiwać, że wraz ze wzrostem PKB (przewidywany wzrost na poziomie 4 proc.), Polska nadal będzie jednym z głównych kierunków ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. Największym zainteresowaniem cieszyła się Warszawa, jednak ograniczona podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wpłynęła znacząco na ograniczenie ekspansji nowych marek. Zyskał na tym Kraków, gdzie w zeszłym roku otworzono osiem sklepów nowych sieci handlowych, co dało mu 3 miejsce w rankingu „Top 10 of New entrants by city” (10 miast o największej ilości nowych marek na rynku).

- Polska jest naturalnym celem ekspansji międzynarodowych sieci handlowych, czego dowodem były otwarcia sklepów nowych sieci w 2010 roku. Magnesem był przede wszystkim relatywnie wysoki poziom wydatków per capita w porównaniu w innymi krajami naszego regionu. W bieżącym roku największym problemem nowych graczy na rynku będzie dostępność powierzchni handlowej wysokiej jakości. W związku z rosnącym popytem, wielu deweloperów planuje remonty, przebudowy i rozbudowy istniejących obiektów, aby przystosować je do rosnących wymagań sieci handlowych – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis.

Według właśnie wydanego raportu „How Global is the Business of Retail?”, Wielka Brytania nadal pozostaje liderem pod względem ilości międzynarodowych marek obecnych na rynku – ponad 58 proc. ankietowanych sieci ma swoje sklepy na Wyspach. Na drugim miejscu są Zjednoczone Emiraty Arabskie (54 proc.), a na trzecim Stany Zjednoczone – 50 proc.

Europa nadal dominuje jako miejsce największej aktywności i ekspansji międzynarodowych marek handlowych i aż pięć państw europejskich znalazło się w czołówce rankingu: wspomniana Wielka Brytania na pierwszym miejscu, Francja - miejsce 4, Hiszpania - miejsce 5, Niemcy miejsce - 6, Rosja - miejsce 8 oraz zamykające wielką dziesiątkę Włochy.

Należy jednak podkreślić fakt, że coraz więcej międzynarodowych sieci handlowych jest już obecnych lub planuje ekspansję w krajach rozwijających się takich np. jak Turcja, która odnotowała najwyższy wzrost ilości nowych marek - 2.2 proc. Polska, Belgia, Egipt, Wietnam, Brazylia i Meksyk odnotowały wzrost na poziomie 1,5 proc.

Firma CB Richard Ellis zbadała również rynek sprzedaży on-line – 87 proc. sieci handlowych obecnych w Polsce posiada katalogi produktów na stronach internetowych, jednak tylko 24 proc. z nich oferuje sprzedaż swoich produktów przez internet. Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA