PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Polskie firmy zmieniają model biznesowy z marnym skutkiem

  • Autor: Propertynews.pl
  • 16 lut 2017 12:56

Polskie firmy zmieniają model biznesowy z marnym skutkiem Fot. Pixabay

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zmieniają model biznesowy, ale aż w 75 proc. z marnym skutkiem. Najtrudniej idą restrukturyzacja czy redukcja kosztów, najlepiej zmiany związane z polityką jakości.

REKLAMA

Tak wynika z najnowszego raportu z Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą. To największe tego typu badanie przeprowadzone w Polsce. Raport powstał na podstawie badań ankietowych w 119 polskich przedsiębiorstwach, przeważnie dużych, zatrudniających ponad 250 pracowników. Pokazuje, jak polskie firmy radzą sobie w środowisku biznesowym, które coraz szybciej zmienia się pod względem technologicznym, potrzeb klientów czy warunków rynku pracy.

– Część z nich to ignoruje, nadal działając po swojemu. Inne podejmują wewnętrzne zmiany, ale mają podejście, jakby uczestniczyły w wyścigu Czerwonej Królowej z „Alicji w krainie czarów”, który polega na tym, że aby utrzymać się w tym samym miejscu, trzeba biec ile sił. Ale są też przykłady organizacji, które podchodzą do zmian jak do szansy – mówi dr Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, która przygotowała raport, konsultant procesów zmian w firmach.

Skutki modyfikacji modelu biznesowego

W 2016 r. w trzech na cztery przedsiębiorstwach proces tego rodzaju zakończył się mniejszym lub większym niepowodzeniem - mniej niż 30 proc. wdrażanych zmian osiągnęło w pełni zakładane cele. Raport z II Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą pozwala zidentyfikować pięć głównych przeszkód, na których potykają się organizacje.

Główne cele zmian w polskich firmach: 41 proc. - kultura organizacyjna, 38 proc. – strategia, 25 proc. - restrukturyzacja firmy, 24 proc. - redukcja kosztów i 24 proc. - przeprojektowane procesów.

Inteligencja menadżerów czy zbiorowa?

Najważniejsza przeszkoda jest związana z formą pracy zespołowej. Raport pokazuje, że zespoły złożone z menedżerów i pracowników były o ponad 50 proc. skuteczniejsze od zespołów złożonych wyłącznie z menedżerów.

– Okazuje się, że menedżerowie wcale nie wiedzą najlepiej. Praktyka pokazuje, że zespoły złożone z ludzi z różnych jednostek firmy i szczebli zarządzania generują więcej konstruktywnych pomysłów. Oczywiście pod warunkiem, że każdy ma szansę się wypowiedzieć. Działa wtedy coś, co opisuje się jako inteligencję zbiorową. Posługując się analogią sportową: drużyna może wtedy grać lepiej i osiągać lepsze wyniki, niż wskazywałaby na to suma umiejętności zawodników – mówi Wiesław Grabowski, menadżer i trener ze Szkoły Zarządzania Zmianą.

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA