PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Puste biurka nie pracują na siebie - raport CBRE

  • Autor: propertynews.pl
  • 24 paź 2013 15:07

Puste biurka nie pracują na siebie - raport CBRE

Wykorzystanie stanowisk pracy w tradycyjnie zaaranżowanych biurach rzadko przekracza 70 proc. Wskaźnik ten waha się w zależności od branży i specjalizacji biura. W piątkowe popołudnia absencja sięga nawet 65 proc.- wynika z badań przedstawionych przez CBRE. Jak przekonują specjaliści, odpowiednia strategia w miejscu pracy pozwala na znaczne oszczędności.

REKLAMA

Największą frekwencję, sięgającą 70 proc., odnotowuje się we wtorki po południu, natomiast w piątki, po przerwie obiadowej spada ona średnio do 30 - 35proc. Oznacza to, że nawet kiedy w biurze panuje największy ruch, aż trzy na dziesięć stanowisk pracy nie jest wykorzystywanych. W wyniku upowszechnienia technologii internetowych i mobilnych w zglobalizowanych gospodarkach opartych na wiedzy, można pracować w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Chociaż pracownicy nadal przychodzą do biura na spotkania, konsultacje czy w celu wykonywania rutynowych czynności, w wielu branżach codzienna obecność w biurze przestała być koniecznością, przekonują eksperci.

- Najemcy powierzchni biurowych coraz częściej szukają biur pozwalających na elastyczne aranżacje, umożliwiające znaczne oszczędności. Coraz więcej firm, zaczyna doceniać korzyści związane ze zmniejszeniem powierzchni najmu i obniżeniem kosztów, które można osiągnąć dzięki zastosowaniu innowacyjnej strategii miejsca pracy, uwzględniającej nowy styl pracy. Obniżenie kosztów najmu może sięgać 20 proc. - mówi Jonathan Steer, dyrektor Działu Doradztwa Budowlanego, CBRE w Polsce.

Mniejsze biuro oznacza niższe koszty. Dlatego renegocjacja umów najmu, jest dobrą okazją dla firmy na przemyślenie swojej strategii w zakresie rozplanowania miejsc pracy oraz zapotrzebowaniem na powierzchnię biurową. Nowoczesne biura są elastyczne i łatwo dają się przystosować do przyszłych potrzeb, co oznacza mniej przeprowadzek. Tzw. aranżacja typu "innovative office" wpływa korzystnie na współpracę pomiędzy poszczególnymi działami i pracownikami. Jest też postrzegana jako atrakcyjna przez nowe pokolenia pracowników, którzy coraz częściej cenią sobie swobodną, nieformalną atmosferę w miejscu pracy oraz nowoczesny design. Takie podejście pomaga także w kreowaniu wizerunku firmy oraz budowaniu wyróżniającej się marki.

Metodologia opracowania strategii miejsca pracy jest uniwersalna, choć rozwiązania są za każdym razem inne. Fundamentalnym etapem opracowania strategii jest szczegółowa analiza sytuacji najemcy, czyli seria dogłębnych wywiadów z przedstawicielami klienta. Omawiane są m.in. kultura organizacyjna, procesy biznesowe, wizja przyszłości oraz mobilność. Następnym etapem jest obserwacja i pomiary przeprowadzane w celu ustalenia np. o jakich porach do biura przychodzi najwięcej i najmniej osób, jakie są zasady współpracy pomiędzy departamentami, jak wyglądają zebrania, spotkania, przerwy oraz pozostałe zmienne. Następnie formułowane są założenia określające m.in. kto pracuje na zasadzie nienormowanego czasu pracy, jakie departamenty powinny zostać umiejscowione w określonych strefach biura, które działy regularnie współpracują ze sobą oraz jakie mogą być ewentualne wyjątki.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA