PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rośnie znaczenie sklepów wielkopowierzchniowch w dystrybucji produktów spożywczych

  • www.portalspozywczy.pl
  • 28 lip 2014 11:01

Rośnie znaczenie sklepów wielkopowierzchniowch w dystrybucji produktów spożywczych

Co rok zwiększa się liczba nowoczesnych dyskontów, supermarketów i hipermarketów. Według prognoz PMR, w 2014 roku sklepy wielkopowierzchniowe wygenerują ponad 50 proc. wartości sprzedaży osiągniętej na rynku artykułów spożywczych. Dane te zostały zaprezentowane w raporcie „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014–2019”.

REKLAMA

Od kilku lat trwa transformacja rynku z małych sklepów ogólnospożywczych w stronę nowoczesnych formatów typu supermarket czy dyskont. Skutkiem tych zmian oraz ekspansji sieci (zwłaszcza dyskontów, w tym lidera rynku Biedronki) jest postępujący od kilku lat trend spadku liczby sklepów ogólnospożywczych w Polsce.

Znikają przede wszystkim małe niezależne sklepy, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją ze strony sieci wielkoformatowych, a zwłaszcza pojawiających się w ich sąsiedztwie dyskontów i supermarketów.

Dzieje się to pomimo problemów największych sklepów - hipermarketów - które tracą klientów przez znacznie zwiększoną konkurencję, a także większą odległość od miejsca zamieszkania w porównaniu do sklepów innych formatów. Konsumenci chętnie wybierają sklepy albo blisko domów (dla zakupów niezaplanowanych lub z wygody) albo wybierają sklepy w dużych centrach handlowych (połączenie zakupów oraz możliwości relaksu lub skorzystania z usług).

Z drugiej strony, małe sklepy to dla wielu konsumentów podstawowe miejsce zakupów, często wynikające z braku alternatyw. W najbliższych latach w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów PMR prognozuje polepszenie sytuacji mniejszych sklepów, dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym. Małe sklepy coraz częściej stają się nowoczesne i przez to także atrakcyjniejsze dla klientów.

Jednak intensywna ekspansja największych sieci oraz głównie sieci wielkoformatowych będą postępować w najbliższych latach. To sklepy formatu hipermarket, supermarket czy dyskont będą stanowić coraz większy udział w całej sprzedaży.

Udział kanałów wielkopowierzchniowych w rynku artykułów spożywczych w Polsce (według wartości sprzedaży) wynosił kolejno: 40,8 proc. w 2010 r., 44,1 proc. w 2011 r., 46,6 proc. w 2012 r. i 48,8 proc. w 2013 r. Według prognoz, w 2014 r. będzie to 50,9 proc., w 2015 roku 52,2 proc., a w 2016 r. już 53,3 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA