PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Sieci handlowe inwestują w logistykę, aby konkurować w e-commerce

  • Autor: propertynews.pl
  • 31 gru 2013 09:24

Sieci handlowe inwestują w logistykę, aby konkurować w e-commerce

Rozwój e-handlu na całym świecie skłania sieci handlowe do przywiązywania większej wagi do tego, jak i kiedy przesyłki z ich produktami trafią do adresatów. Raport Jones Lang LaSalle pokazuje, jak poszczególne rynki na świecie rozwijają swoją infrastrukturę logistyczną, by sprostać lokalnym warunkom i potrzebom konsumentów.

REKLAMA

Jak wynika z raportu Jones Lang LaSalle, sektor nieruchomości pełni kluczową rolę w dynamicznie zmieniających się strategiach sprzedaży. -Globalna ekspansja sieci handlowych kojarząca się z tworzeniem nowych sklepów na najdroższych ulicach, takich jak nowojorska 5 Aleja albo Pola Elizejskie w Paryżu, teraz oznacza również uruchamianie wyspecjalizowanych magazynów, punktów odbioru paczek i sortowni. 39 porc. światowej populacji ma dziś dostęp do Internetu, nic dziwnego zatem, że preferencje klientów dotyczące zakupów w sieci są coraz bardziej zglobalizowane. Sprzedawcy używają nowego typu rozwiązań, by poradzić sobie z dostawami i zapotrzebowaniem przy uwzględnieniu lokalnych warunków - komentuje Craig Meyer, President of Industrial, Jones Lang LaSalle.

Gwałtowny wzrost udziału w rynku
Światowa e-sprzedaż rośnie w bardzo dużym tempie stanowiąc obecnie 4 proc. całej światowej sprzedaży. Co więcej, w latach 2007-2012 jej roczny wzrost utrzymywał się na poziomie 14,8 proc. Dla porównania całkowita światowa sprzedaż w tym samym okresie rosła o 0,9 proc. - Mimo, że infrastruktura dla handlu internetowego w krajach rozwijających się jest mniej zaawansowana w porównaniu do krajów rozwiniętych, to właśnie te kraje mają w perspektywie możliwie największe wzrosty sprzedaży. W rezultacie, w ciągu najbliższych pięciu i więcej lat oblicze handlu internetowego bardzo się zmieni - dodał Meyer.

Do 2017 roku najwyższy wzrost sektora e-handlu zostanie odnotowany w Indonezji, Chinach, Indiach i Meksyku. Stany Zjednoczone i Wielka Brytania mogą również liczyć na duże wzrosty. - Sieci mają dylemat związany z planami ekspansji. Nie wiedzą, czy inwestować w rozwijających się krajach ze słabiej rozwiniętą infrastrukturą, w których zysk z inwestycji przyjdzie nie wcześniej niż po kilku latach, czy skoncentrować się na dojrzałych rynkach, z dobrą infrastrukturą, ale silną konkurencją - mówi Kris Bjorson, Head of Retail E-commerce Distribution, Jones Lang LaSalle.

E-handel na rynkach rozwiniętych: wygoda podstawowym czynnikiem rozwoju łańcucha dostaw
W krajach rozwiniętych, wielokanałowa strategia sprzedaży jest podstawowym czynnikiem zmiany w modelach logistycznych e-handlu. W takim modelu sprzedaży, który łączy kanały takie jak sklepy, sieć lub urządzenia mobilne, konsumenci mogą wybrać najbardziej wygodny dla nich sposób zamawiania, odbioru i zwrotu zamówień. Modele te różnią się w zależności od lokalizacji.

W Wielkiej Brytanii i innych rozwiniętych rynkach najszybciej rozwija się sprzedaż w modelu "kup on-line i odbierz", jako że klienci preferują odbiór osobisty niż dostawę do domu.
Niemcy są drugim największym europejskim rynkiem e-handlu, jeśli chodzi o obroty. Wysoka sprzedaż wygenerowała popyt graczy stricte internetowych na wielkie centra logistyczne.
Wraz ze rozwojem australijskiego segmentu e-handlu i zwiększeniem automatyzacji będzie rosła popularność wyspecjalizowanych projektów nieruchomościowych. Rośnie także segment paczkomatów oraz firm oferujących różne formy dostawy.
Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych 30 proc. popytu na wielkopowierzchniowe magazyny jest generowanego przez e-handel. Wokół największych miast powstały wielkie centra logistyczne skupiające się na obsłudze e-commerce.

- Wygoda jest najważniejszym czynnikiem. Klienci oczekują zintegrowanych wielokanałowych systemów obsługi, ale dzisiejsze nieruchomości były zaprojektowane, by wspierać pojedyncze kanały sprzedaży. W ciągu następnych 5 lat nieruchomości przekształcą się tak, aby umożliwić natychmiastową dostawę. Spodziewany się również, że będą w bardziej płynny sposób obsługiwać zwroty. Duże centra obsługi zwrotów będą wspierały lokalne centra wysyłkowe oferując jednocześnie możliwość odbioru i zwrotu - wyjaśnia Bjorson.

Wschodzące rynki, nowe trendy w e-handlu

Na wschodzących rynkach łańcuchy dostaw e-handlu rozwijają się w kierunkach zależnych od lokalnych regulacji i czynników ekonomiczno-kulturowych.
W Chinach przestrzeń magazynowa dla e-handlu koncentrowała się wcześniej na najważniejszych miastach, takich jak Pekin, Szanghaj i Kanton. Od 2011 firmy e-commerce otwierają również swoje centra na wschodzących rynkach w głębi kraju.
Z ponad 100 mln użytkowników Internetu w Brazylii, boom na e-handel wytworzył popyt na nowe magazyny, szczególnie w Sao Paulo.
W Indiach handel internetowy ma tylko 1% udziału w całym sektorze handlowym.

- Rynki wschodzące w końcu zdobędą dominującą pozycję na światowym rynku handlu online, dzięki liczebności swoich populacji. Wierzymy, że e-handel daje możliwość dotarcia do klienta tam, gdzie tradycyjne sklepy nie są w stanie, na przykład na terenach odległych lub wiejskich. Ponieważ coraz więcej konsumentów docenia zalety e-commerce jako wygodnego i bezpiecznego sposobu zamawiania towarów, sieci handlowe w rozwijających się krajach będą inwestować w infrastrukturę, aby dotrzeć z nowymi produktami do nowych grup odbiorców - podsumowuje Bjorson.

- Od kilku lat obserwujemy w Polsce wzrost znaczenie handlu internetowego na rynku powierzchni magazynowych. Popyt jest napędzany głównie przez sieci handlowe oraz obsługujących je operatorów logistycznych. Firmy te najczęściej korzystają z najmowanych już zasobów i tam wydzielają powierzchnie na potrzeby e-handlu. Pierwszymi dużymi obiektami dedykowanymi e-handlowi będą centra firmy Amazon, które nie będą jednak obsługiwać rynku polskiego. Z czasem, gdy handel internetowy w Polsce osiągnie pewną masę krytyczną, którą szacujemy na ok 8-10 proc. sprzedaży detalicznej, spodziewamy się gwałtownego wzrostu zainteresowania budową nowych obiektów logistycznych reprezentujących różne formaty: od wielkich centrów logistycznych, poprzez sortownie, do lokalnych centrów dystrybucji - podsumowuje Jan Jakub Zombirt, starszy analityk rynku, Jones Lang LaSalle.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA