PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Zakaz handlu w niedziele: małe centra notują duże straty

Zakaz handlu w niedziele: małe centra notują duże straty
Fot. Shutterstock
  • Autor: PAP/PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 cze 2019 08:38

Rezultat zakazu handlu w niedzielę może być zaskakujący dla rządu. Celem zakazu było m. in. wzmocnienie mniejszych sklepów, a raport Retail Institute pokazuje, że  wielkomiejskie galerie mimo wolnych niedziel zwiększają obroty, a w małych spadły o ponad 7 proc. - czytamy w "Rzeczpospolitej".

  • Autor: PAP/PropertyNews.pl
  • Dodano: 26 cze 2019 08:38

Jak pisze dziennik, centra handlowe tracą na zakazie handlu w niedzielę, ale nie wszystkie. Z raportu Retail Institute, do którego dotarła "Rzeczpospolita", wynika, że w I kwartale br. liczba klientów w 120 badanych centrach spadła w sumie o 0,5 proc., a obroty o 0,1 proc. Sytuacja mocno różni się jednak w zależności od wielkości centrum.

"Obroty najemców dużych centrów wzrosły w I kwartale 2019 r. o 1,8 proc. w porównaniu z 2018 r. W tym samym czasie średnia odwiedzin centrów wzrosła o 2,2 proc." - powiedziała gazecie Anna Szmeja, prezes Retail Institute. Centrom średnim obroty spadły o 1,6 proc., a liczba gości o 1,8 proc. Najgorzej jest w tych małych - obroty spadły o 7,4 proc., a liczba klientów o 4,8 proc.

Duże galerie handlowe radzą sobie lepiej, ponieważ zazwyczaj mają mocno rozwiniętą część gastronomiczną i rozrywkową z kinami oraz salami zabaw dla dzieci, toteż nawet w niedziele niehandlowe mają spore obroty. Małe centra często w ogóle rezygnują z otwierania się w niedzielę, uznając, że dla samej gastronomii klienci ich nie odwiedzą. Dlatego - choć zwykle mają większą grupę lokalnych firm jako najemców- znacznie gorzej radzą sobie ze skutkami ustawy.

Efekt zakazu handlu w niedzielę potwierdzają dane EPP- Mamy rok doświadczeń na bazie naszych 20 centrów handlowych i - wbrew wielu opiniom - nie dostrzegamy negatywnych trendów – mówił PropertyNews Rafał Kwiatkowski. - Można mówić o wyhamowaniu trendu wzrostowego, który był ewidentny w latach 2016-2017 i w 2017 roku lekko wyhamował. Zanotowaliśmy w naszym portfelu wzrost – jednocyfrowy i wybroniliśmy się przed efektem wolnych niedziel - mówił członek zarządu, dyrektor ds. operacyjnych EPP

Sieciowi najemcy widzą jednak negatywny efekt zakazu niedzielnego handlu. "Obserwujemy zmianę przyzwyczajeń zakupowych Polaków, co przekłada się m.in. na wzrost w e-commerce. Sprzedaż przenosi się na inne dni tygodnia, ale nie jest to 100 proc." - podało "Rz" biuro prasowe grupy LPP, znanej z marek Reserved czy House. W firmie przed wprowadzeniem ograniczenia handlu niedziele generowały 18 proc. obrotów, a w 2018 r. udział niedzielnej sprzedaży obniżył się do 12 proc.

"Wszyscy tracą część ruchu z niedziel, bo zaplanowane zakupy przechodzą na inne dni tygodnia. Klienci kupowali też impulsowo przy okazji wizyt w innych punktach centrum handlowego. Te transakcje są dla nas stracone, choć widzimy też wzrost zainteresowania e-zakupami" - powiedział "Rz" Grzegorz Pilch, prezes VRG (marki Vistula i W. Kruk). Roczne obroty centrów to według GfK w sumie 125,9 mld zł. Jest to więc bardzo ważny uczestnik rynku handlowego wartego 436,8 mld zł.

Od stycznia 2020 r. zacznie obowiązywać całkowity zakaz handlu w niedziele, handlowe będą tylko niedziele wypadające przed świętami. Dla sklepów to nowe wyzwania, ale taka wersja ograniczeń nie podoba się też większości Polaków. Wolimy np. dwie handlowe niedziele miesięcznie - pisze "Rz".

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • mikael 2019-06-26 14:52:49
    Chyba nie o to chodziło rządzącym, czas najwyższy chyba wycofać się z tego chorego zakazu.
  • irek 2019-06-26 17:33:59
    Wychodzą właśnie na jaw kolejne straty poniesione przez polaków przez ten zakaz, trzeba go cofnąć bo to nie ma sensu
  • Nick 2019-06-26 21:13:13
    Its like communism is bad for buisness. I am shocked!
  • nomas 2019-06-27 11:22:58
    Skoro przepis się całkowicie nie sprawdza i przynosi odwrotne skutki od zamierzonych to chyba pora się z niego wycofać?
  • bosman 2019-06-27 11:51:18
    Żeby zniwelować straty wynikające z zakazu trzeba było się nieźle nagłowić, LPP jak widać dało radę.
  • mldd 2019-06-27 12:15:15
    Sklepy takie jak Reserved napędzają sprzedaż w całej galerii więc na pewno właściciele galerii woleliby mieć je otwarte w każdą niedzielę.
  • dramat 2019-06-27 15:34:05
    No i "brawa" dla rządu za wyniszczanie ludziom biznesów.
  • Wojt 2019-06-28 20:22:29
    LPP sobie jakoś radzi bo ma wyrobioną markę, ale ogólnie odzieżówki na zakazie najwięcej tracą.
  • Kreatyna 2019-06-28 20:35:36
    Ja sie nie dziwie.. zawze jest tak ze jak rzad cos wymysli to musi wyjsc z tego jedno wielkie gówno
  • Stelmach 2019-06-30 14:22:21
    Wszystkie centra tracą, bo te co nie mają straty to tracą potencjalny większy zysk, który wiadomo, że by był, bo inaczej być nie może jak klienci nie mogą być w niedziele na zakupach, nie wszystko da się przerzucić na inne dni, a w niedziele wiadomo, że zawsze tłumy w centrach handlowych. W zasadzie klienci też narzekają, że nie mogą robić zakupów w niedziele, więc tak nas politycy załatwili, nikt nie chce zakazu oprócz rządzących.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.113.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.