PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Handel potrzebuje specjalistów

  • Autor: Michał Konopa, Associate w firmie Tara HRC
  • 27 lis 2014 15:20

Handel potrzebuje specjalistów

Wśród projektów rekrutacyjnych prowadzonych w tym roku najsłabiej reprezentowaną branżą był rynek powierzchni handlowych, który wyraźnie ustępował magazynom oraz biurom. - Podczas gdy na rynku super i hipermarketów panuje lekka flauta, to segmenty e-commerce oraz convinience stores rośną w siłę – mówi Michał Konopa, Associate w firmie Tara HRC.

REKLAMA

Rynek na lekkim minusie

W mijającym powoli 2014 roku mieliśmy do czynienia z nikłą aktywnością inwestorów na rynku centrów handlowych. Byliśmy świadkiem przejęcia tylko jednego obiektu - Poznań City Center przez konsorcjum firm Resolution Property i ECE, i transakcja ta stanowiła aż 2/3 wartości akwizycji na całym rynku centrów handlowych w Polsce. Z nowo otwieranych centrów handlowych powyżej 40 tys. mkw. wymienić można tylko dwa - Atrium Felicity w Lublinie oraz Galerię Warmińską w Olsztynie. Przewidywana łączna podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w 2014 wyniesie 495,000 mkw., co stanowi 24 proc. spadek w porównaniu z rokiem 2013. Na rynku marketów przemysłowo-budowlanych rok 2014 przynosi nawet bilans ujemny, gdyż aż 10 sklepów zostało zamkniętych a tylko 3 otwarte. Dodatkowo Praktiker pozbył się swojego polskiego portfolio, sprzedając je szwajcarskiej firmie Papag. Nasycił się też rynek outletów - obecnie w budowie jest tylko jeden obiekt typu Outlet Centre w Lublinie.

W e-commerce siła

Stagnację rynku powierzchni handlowych pogłębia rosnący udział kanału e-commerce w całości sprzedaży detalicznej. Według prognoz, wkrótce może on wzrosnąć do poziomu 6-7 proc. Jak podaje Puls Biznesu w 2013 r. rynek e-commerce w naszym kraju wart był 26 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku na poziomie 21 proc.

Rynek spożywczy - sklepy małe i tanie

W obliczu nasycenia rynku powierzchniami handlowymi wyraźnie można zauważyć próby przyciągnięcia klientów nowymi pomysłami. Na przestrzeni ostatnich kilku lat rynek spożywczy doświadcza dużych zmian. Sklepy wywodzące się z segmentu dyskontów ewoluują w kierunku supermarketów. Na rynku tworzy się więc nisza dla nowych sieci w klasycznym formacie dyskontowym, ale usytuowanych w kameralnych parkach handlowych. Powstają one na mniejszych działkach, w mniejszych miejscowościach, które to lokalizacje nie są atrakcyjne dla supermarketów. Popularność tego formatu jest tak duża, że obecnie obserwujemy rywalizację dwóch głównych graczy - Czerwonej Torebki oraz Stop Shop. Największą aktywność wśród sieci typu „convienience store" prezentują Freshmarket, Małpka i Żabka, które powstają głównie w większych miastach w parterach budynków mieszkalnych. Aktywny rozwój wymienionych sieci jest potwierdzeniem, że Polacy nadal kochają kupować w małych sklepach.

Rekrutacja? Jaka rekrutacja?

Powyżej opisana sytuacja sprawia, że firmy działające na rynku powierzchni handlowych nie zwiększają znacząco zatrudnienia. Zauważamy powoli rosnące zapotrzebowanie na project managerów oraz specjalistów z dziedziny wykańczania powierzchni handlowych (fit-out), często jednak projekty realizowane są na zasadzie outsourcingu. Ogólna sytuacja na rynku nie skłania do spekulacyjnego szukania nowej pracy. Wśród pracowników tego sektora dominuje ostrożność. Obserwujemy jednocześnie wzmożoną aktywność małych kilkuosobowych firm konsultingowych wywodzących się z pracowników renomowanych firm, dla których, w związku ze stagnacją na rynku, nie starczyło miejsca.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA