PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Internet rzeczy poprawia efektywność firm

  • Autor: PAP
  • 21 paź 2015 10:31

780 mln dolarów wydały w 2014 r. polskie firmy z branż: produkcyjnej, transportowej i energetycznej na technologie oraz usługi związane z internetem rzeczy - mówi PAP Jarek Smulski, analityk z IDC Polska. Dodaje, że dzięki internetowi rzeczy firmy poprawiają swoją efektywność.

REKLAMA

Termin internet rzeczy (ang. Internet of Things - IoT), został stworzony przez Kevina Ashtona, brytyjskiego eksperta zajmującego się nowymi technologiami. W uproszczeniu oznacza system różnych urządzeń połączonych przez internet. Chodzi tu zarówno o samochody, lodówki, pralki, "inteligentne budynki" itp., ale także smartfony, komputery, laptopy, "inteligentne zegarki" czy różnego rodzaju aplikacje. Urządzenia te wymieniają się między sobą informacjami bez udziału człowieka.

- IDC wyliczyło, że wartość internetu rzeczy w Polsce wyniosła w 2014 r. ponad 1,5 mld dolarów. Przy czym trzy branże: produkcyjna, transportowa i energetyczna wydały gros tych pieniędzy, czyli ponad 780 mln dolarów - powiedział Smulski.

Wskazał, że pieniądze te zostały przeznaczone przede wszystkim na systemy do monitorowania floty pojazdów, inteligentne liczniki w branży energetycznej oraz na systemy kontroli produkcji.

- Dzięki internetowi rzeczy firmy poprawiają swoją efektywność. W branży transportowej przede wszystkim możemy lepiej kontrolować flotę pojazdów, kontrolować sposób jeżdżenia kierowców, wykrywać nadużycia z tym związane. W przypadku branży produkcyjnej internet rzeczy umożliwia kontrolowanie stanu maszyn produkcyjnych, przewidywanie ich awarii, a to przekłada się na realne oszczędności. Jeżeli zaś chodzi o branżę energetyczną, to inteligentne liczniki umożliwiają przygotowywanie nowych przystosowanych do potrzeb klientów taryf energetycznych - wskazał analityk.

Według IDC do 2018 r. motorem napędzającym rozwój rynku internetu rzeczy w Polsce będą handel detaliczny i branża konsumencka. Wydatki na technologie i usługi w tych branżach będą średnio rosły rocznie odpowiednio o 32 proc. i 24 proc.

- IDC przewiduje, że rynek ten do 2018 r. praktycznie podwoi się i osiągnie wartość ponad 3 mld dolarów. Jeżeli chodzi o branżę konsumencką, to już widzimy, że produkty związane z internetem rzeczy, to przede wszystkim urządzenia umożliwiające mierzenie spalonych kalorii, pokonanych kilometrów podczas treningu, czyli urządzenia, które mają poprawić jakość życia oraz urządzenia związane z "inteligentnym domem" - podkreślił. Z kolei jeśli chodzi o branże detaliczną, to - jak wskazał Smulski - na rynku pojawiają się już urządzenia wyświetlające reklamy dostosowane do wybranego klienta.

  • 1
  • 2

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA