PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

20 lat metra w Warszawie

  • Autor: PAP
  • 07 kwi 2015 08:02

Plany budowy podziemnej kolejki w Warszawie powstały już w latach 20. ubiegłego wieku. Jednak pierwszy pociąg warszawskiego metra wyruszył dopiero 7 kwietnia 1995 r., a kolejka jeździła tylko między stacjami na Kabatach i przy politechnice.

REKLAMA

W styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie podjęcie decyzji o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Prace rozpoczęły się w kwietniu 1983 roku od wbicia pierwszego stalowego pala pomiędzy obecnymi stacjami Stokłosy i Ursynów.

Pod koniec 1994 r. pierwszy odcinek metra był przygotowany do rozpoczęcia eksploatacji, ale pierwszy pociąg wyruszył na gotowy odcinek metra 7 kwietnia 1995 r. - przypomina na swojej stronie internetowej Metro Warszawskie. Odcinek metra o długości 11 km przebiegał od stacji "Kabaty" do stacji "Politechnika".

Historyk Warszawy Jarosław Zieliński powiedział PAP, że było to wówczas dziwne metro, bo - jak to ocenił - "była to lokalna kolejka między Ursynowem i skrajem Mokotowa". Linia była krótka i np. nie rozładowała w większym stopniu korków w al. Niepodległości.

"Na pewno było ważne dla mieszkańców Ursynowa, jednak dojazd jedynie do Politechniki sprawiał, że metro początkowo nie cieszyło się zbyt wielkim powodzeniem. Było wielką ciekawostką, wydawało się bardzo nowoczesne, chociaż ostatnie stacje rozczarowywały, a w szczególności "Politechnika", która była wybudowana przy największych oszczędnościach" - powiedział Zieliński.

Dodał, że wielu mieszkańców Ursynowa nie zdecydowało się na jazdę metrem i dalej jeździło samochodami, ponieważ metrem nie mogli dojechać w pobliże miejsca praca. Sytuacja zmieniła się dopiero, gdy uruchomiona została stacja "Centrum" - powiedział Zieliński.

Wspominał, że w momencie uruchomienia metra na stacji "Kabaty" wysiadało się właściwie w szczerym polu. "Tam jechało się właściwie z ciekawości, żeby zobaczyć po kolei wszystkie stacje" - powiedział.

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały w latach 20. ubiegłego wieku. Zakładały budowę dwóch krzyżujących się linii metra: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą - przypomina na swojej stronie internetowej Metro Warszawskie.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA