PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Część Nowego Centrum Łodzi z dofinansowaniem unijnym

  • Autor: PAP
  • 22 lis 2013 17:12

Prawie 252 mln zł unijnego dofinansowania otrzyma Łódź na budowę węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna. Cała miejska część inwestycji pochłonie 460 mln zł.

REKLAMA

O przyznaniu dofinansowania z UE na budowę węzła, który łączyć będzie komunikację kolejową, tramwajową, autobusową i samochodową zdecydowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Maksymalne dofinansowanie z UE na miejską część inwestycji ma wynieść ponad 251,9 mln zł, czyli 59 proc. jej wartości.

Jak przyznają przedstawiciele władz miasta, to pierwszy miejski projekt transportowy, który uzyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności; dotąd takie inwestycje były finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem dyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorza Nity będzie to pierwszy tak duży węzeł drogowo-komunikacyjny i przesiadkowy w Polsce. "To jest ukoronowanie naszych wspólnych wysiłków, że ta umowa została wreszcie podpisana. (...) Będziemy mogli już ze (...) spokojem realizować dalej tę inwestycję tak, żeby w 2015 roku zaczęła służyć wszystkim łodzianom" - mówił na piątkowym spotkaniu z dziennikarzami Nita.

Węzeł ma być głównym punktem komunikacyjnym w tej części Łodzi. Ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Osiem metrów poniżej poziomu terenu znajdować się będzie wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i sieć podziemnych ulic mająca skomunikować dworzec z otoczeniem. Po północnej stronie stacji wybudowane zostaną trzykondygnacyjne podziemne parkingi dla samochodów oraz parking dla rowerów.

Projekt zakłada przebudowę systemu dróg wokół nowego dworca Łódź Fabryczna. Jego głównymi elementami będą nowe ulice Nowowęglowa i Nowotargowa, a także ulice Składowa i Kilińskiego. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe.

Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się też osiem metrów pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 m pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna i węzeł multimodalny mają być jednym z najważniejszych elementów Nowego Centrum Łodzi. Na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje je konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Zakończenie zaplanowano na luty 2015 r., a koszt całej inwestycji, która ma być współfinansowana przez Unię Europejską, szacuje się na 1,75 mld zł brutto.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA