PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Dworzec Łódź Fabryczna ruszy jesienią 2016 roku

  • Autor: PAP
  • 10 cze 2015 15:39

Wczesną jesienią przyszłego roku powinien zostać udostępniony podróżnym dworzec Łódź Fabryczna. Jego budowa jest największą inwestycją prowadzoną obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wartość kontraktu to ponad 1,75 mld zł brutto.

REKLAMA

Jak poinformował w środę PAP Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK zniknęła ostatnia przeszkoda utrudniająca zakończenie inwestycji, bo łódzki magistrat przejął od jednej z firm teren potrzebny do zakończenia budowy dworca. Oznacza to, że mogą ruszyć prace m.in. przy niezbędnych trasach dojazdowych do obiektu.

Przejęcie działki pozwoli również na wybudowanie odcinka ulicy Nowotargowej łączącej dworzec Łódź Fabryczna z ulicą Tuwima, budowę głównej linii energetycznej, wykonanie całej konstrukcji tunelu kolejowego oraz zjazdów do podziemnego parkingu.

Budowa m.in. ulicy Nowotargowej to elementy modernizacji układu drogowego i tramwajowego wokół nowego dworca kolejowego. Rozpoczęcie tych inwestycji opóźniało się ze względu na trwający od kilku lat spór miasta z firmą.

W 2015 roku zostaną wykończone perony i hala główna, zadaszenia, zamontowane będą wszystkie instalacje: wodociągowa, elektryczna i wentylacyjna. Zamontowane zostaną też windy i schody ruchome. Pod koniec tego roku rozpoczną się pierwsze jazdy pociągów technicznych - to z kolei pozwoli zakończyć wszystkie prace na torach stacji, jak np. montaż urządzeń sterowania ruchem i sieci trakcyjnej.

Jak poinformował Dudkiewicz wszystkie prace, odbiory techniczne i pozwolenia na użytkowanie wykonawca będzie mógł skończyć do końca lata 2016 roku. Dlatego cały dworzec powinien zostać udostępniony podróżnym wczesną jesienią przyszłego roku.

Podziemny dworzec Łódź Fabryczna jest kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi oraz istotną częścią tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking. Na drugim poziomie - 16,5 m pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.

PKP PLK aktualne zaawansowanie budowy dworca ocenia na ok. 75 proc. Na realizację inwestycji wydano już, ponad 1 mld zł.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm - Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wartość kontraktu to ponad 1,75 mld zł brutto. Jak informuje Dudkiewicz PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji z UE. Prace współfinansowane przez UE mają zostać wykonane i rozliczone w tym roku.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA