PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jest druga ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • Autor: PAP
  • 30 lis 2017 08:43

Jest druga ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego fot. Pixabay

Druga, ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) mogłaby być rozważona w rejonie Grójca, położonego pod Warszawą - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Zaznaczył, że z perspektywy kolejowej trudno ją uznać za rzeczywistą alternatywę.

REKLAMA

- Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez doradcę technicznego druga ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego - nie uwzględniając komponentu kolejowego - mogłaby być rozważana w rejonie Grójca. W naszej ocenie, z perspektywy kolejowej trudno jest to uznać za alternatywę rzeczywistą - powiedział w środę Wild podczas spotkania z przedstawicielami samorządów, które sąsiadować mają z CPK.

Grójec jest miastem w województwie mazowieckim, leży 45 km na południe od Warszawy.

Jak tłumaczył Wild, najbliższe dwa lata to jest czas, który potrzebny jest na przeprowadzenie badań środowiskowych, a więc na podjęcie również decyzji o ostatecznej lokalizacji Portu Solidarność.

- Zgodnie z przepisami musimy wskazać przynajmniej dwie lokalizacje inwestycji. Musimy pozostawać w kontakcie z organami środowiskowymi. Na dziś mamy zidentyfikowane w Baranowie dwie lokalizacje, niezachodzące na siebie. I to jest pytanie, czy zostanie to uwzględnione, jako lokalizacja alternatywna - powiedział Wild. Dodał, że jednym z wymogów - "i to wbrew pozorom dosyć trudnym do zrealizowania - jest wskazanie drugiej lokalizacji stanowiącej realną alternatywę".

- Tak naprawdę ciężko jest dzisiaj wskazać - poza Baranowem - lokalizację, która byłaby porównywalnie atrakcyjna z punktu widzenia spięcia z siecią kolejową. Taka, która byłaby węzłem o potencjale dworca krzyżowego, gdzie krzyżują się wszystkie trasy południkowe i równoleżnikowe i z którego w każdym kierunku można polecieć. To jest naprawdę trudne. Jednocześnie ta lokalizacja powinna być położona ok. 50 km od Warszawy - mówił Wild.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • miś 2017-11-30 10:22:23
    Kiedy Centralny Port Kosmiczny?
  • jarek 2017-11-30 09:23:05
    Jest jeszcze Radom do rozważenia.
    Port lotniczy już jest, morski też jest analizowany.
    T ok. 100 km od Warszawy, ale inne ważne atrybuty są tu na atrakcyjne, że czemu nie.

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA