PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Komu opłaca się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 29 lis 2017 10:37

Komu opłaca się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego? Fot. Fotolia

Rząd zdecydował, że pod Warszawą, na terenie niewielkiej gminy wiejskiej Baranów powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Miejscowość ma się stać wielkim centrum przesiadkowym złożonym m.in. z dużego lotniska i dworca kolejowego. Komu opłaca się budowa CPK? Jak plan powstania obiektu wpłynie na życie mieszkańców Baranowa i okolic - analizują eksperci Magmillon.

REKLAMA

Planowane lotnisko i węzeł komunikacyjny mają powstać między Grodziskiem Mazowieckim a Żyrardowem, w Baranowie, oddalonym o około 45 km od Warszawy. Wedle założeń rządowego projektu port lotniczy ma zastąpić „Okęcie” oraz wspierać lotnisko w Modlinie. Miejsce planowanego obiektu znajduje się w dogodnej komunikacyjnie, spokojnej okolicy. Gmina zajmuje znaczną część powiatu grodziskiego i mimo miejsko-wiejskiego charakteru, ma rozbudowaną infrastrukturę drogową. W bezpośrednim sąsiedztwie potencjalnej budowy przebiega autostrada A2 oraz Centralna Magistrala Kolejowa, nieopodal znajduje się także trasa poznańska (droga krajowa nr 92).

Na początku roku prezes PIS publicznie stwierdził, że w kraju powinno powstać centralnie zlokalizowane, duże lotnisko zapewniające połączenia z resztą globu. Najwyraźniej, wypowiedź ta wdrażana jest obecnie w życie, ponieważ nieoficjalną informację, którą żyją w ostatnim czasie wszystkie media informacyjne, potwierdził niedawno wójt gminy Baranów. Do 2019 roku mają potrwać prace studialne i planistyczne wokół portu. Sama budowa przewidywana jest na kolejnych dziesięć lat. Rząd uzasadnia zamknięcie lotniska na Okęciu i zastąpienie go obiektem w Baranowie, dynamicznie rosnącym ruchem pasażerskim w Polsce oraz potrzebą wykorzystania stołecznego portu lotniczego na potrzeby wojskowe.

Sytuacja mieszkańców gminy

Aby budowa została zrealizowana, część mieszkańców Baranowa, zajmujących tereny przeznaczone pod lotnisko będzie musiała się wyprowadzić. Niektórzy wciąż są zaskoczeni i nie dowierzają decyzji o powołaniu centralnego lotniska w tym miejscu. Inni postrzegają ten fakt jako ogromną szansę dla całej gminy i okolicy. Skala jest rzeczywiście ogromna, a potencjalny koszt inwestycji szacuje się na 30 miliardów złotych. Centralny Port Komunikacyjny w tym miejscu oznaczałby rozwój infrastruktury oraz powstanie wielu miejsc pracy. Wszyscy mieszkańcy zdają sobie sprawę z przeszkód i niedogodności związanych z założeniem i funkcjonowaniem lotniska, czyli uciążliwościami podczas budowy, hałasu, który będą powodować samoloty czy zwiększonego ruchu na okolicznych drogach. Opinie na ten temat są jednak bardzo różnorodne, nie brakuje i takich, które w perspektywie powstania obiektu upatrują okazji łatwego wzbogacenia się poprzez sprzedaż gruntów pod budowę. Czy jednak jest na to szansa?

  • 1
  • 2

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA