PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Miejscowy plan zagospodarowania centrum Warszawy pod lupą ekspertów

  • Autor: propertynews.pl
  • 24 lut 2016 07:47

Miejscowy plan zagospodarowania centrum Warszawy pod lupą ekspertów

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego okolic tzw. Ściany Wschodniej, obejmujący obszar zamknięty ulicami Królewską, Marszałkowską, Hożą, Nowym Światem oraz Krakowskim Przedmieściem, jest już gotowy. Jego zapisom przyjrzeli się eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland i Chapman Taylor.

REKLAMA

Zważywszy na dynamiczny rozwój miasta, zmiany w sposobie spędzania czasu i strukturze wydatków, jak również mając na uwadze zwiększający się ruch turystyczny i biznesowy, projekt planu powinien tworzyć odpowiednią ofertę dostosowaną do różnych grup użytkowników tej przestrzeni. Ale czy autorzy planu postarali się poprawić sytuację społeczno-ekonomiczną centrum miasta i zapewnić wszystkim stronom czerpanie korzyści ze współistnienia? Według autorów raportu proponowany projekt przedstawia rozwiązania, które dobrze wpisują się w ogólną strategię rozwoju Nowego Centrum Warszawy, ale niosą ze sobą szereg ograniczeń dla przyszłej, pulsującej życiem przestrzeni miejskiej.

Eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland oraz Chapman Taylor podkreślają pozytywne aspekty ograniczenia ruchu kołowego, które będzie możliwe do zrealizowania przy lepszym wykorzystaniu transportu publicznego, a także dzięki popularyzacji ruchu pieszego i rowerowego. MPZP zakłada stworzenie naziemnych przejść dla pieszych na kluczowych skrzyżowaniach, np. u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich. Eksperci zwracają również uwagę na brak spójności w kwestii miejsc parkingowych. Dobrym krokiem jest stopniowe organicznie ruchu kołowego, ale plan wymaga dalszej pracy w zakresie strategii parkingowych. Proponowane rozwiązania dopuszczają parkowanie wzdłuż bardzo wąskich ulic jak na przykład Bracka czy Szpitalna, które z pewnością będzie skutkować zatorami w ruchu. Oprócz tego w planie zawarte są odpowiednie zapisy dotyczące parkingów podziemnych m.in. przy placu Trzech Krzyży oraz placu Powstańców Warszawy. Ich realizacja będzie kluczowa dla możliwości rozwoju tej części miasta, a tym samym prawidłowego funkcjonowania  ulic handlowych. Według badań konsumenckich, maksymalna dopuszczalna odległość od publicznych środków transportu, stacji wypożyczania rowerów oraz parkingu do lokali handlowych nie powinna przekraczać 500 m - podkreśla Anna Staniszewska, dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej, BNP Paribas Real Estate Poland.

Z analizy wynika, że negatywnym skutkiem postulowanych zmian związanych z ograniczeniem obszarów, na których dozwolony jest handel wielkopowierzchniowy, a także ograniczeniem dopuszczalnej powierzchni lokali, będzie spadek zainteresowania nowych sieci i konceptów możliwościami rozwoju przy głównych ulicach handlowych w stolicy. Wymogi powierzchniowe wielu marek oscylują pomiędzy 500 mkw. a 2 tys. mkw. Planowane ograniczenia mogą skutkować pogorszeniem oferty handlowej, która zapewniając odpowiednie przepływy ludzi, pośrednio wspiera również rozwój mniejszych lokali handlowych, usługowych i gastronomicznych.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA