PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Rewitalizacja terenów poprzemysłowych szansą dla Śląska

  • wnp.pl
  • 05 lut 2015 09:23

Rewitalizacja terenów poprzemysłowych szansą dla Śląska

Województwo śląskie przyciąga inwestorów wysokim stopniem zindustrializowania, dzięki któremu mają oni dostęp do dobrej infrastruktury oraz wykwalifikowanych pracowników. Przemysłowe dziedzictwo to jednak również zdegradowane tereny, które muszą przejść gruntowną rewitalizację, aby można je było wykorzystać do nowych celów inwestycyjnych. W obliczu pogarszającej się kondycji górnictwa potrzebny jest kompleksowy plan.

REKLAMA

Atrakcyjność inwestycyjną regionu potwierdza ranking, który w grudniu 2014 roku opublikował Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Śląskie zajęło w nim pierwsze miejsce wyraźnie wyprzedzając kolejne województwa - mazowieckie i dolnośląskie.

Zwycięstwo w rankingu województwu śląskiemu zapewniły przede wszystkim wysokie pozycje w kategoriach "Zasoby i koszty pracy", "Infrastruktura społeczna" (pierwsze miejsca) oraz "Rynek zbytu" i "Infrastruktura gospodarcza" (drugie miejsca). Jedyną kategorią, w której region śląski znalazł się w końcowej części stawki (15. miejsce) okazało "Bezpieczeństwo powszechne".

Inwestycje na dobrej drodze

Jednym z głównych atutów województwa śląskiego nich jest bardzo dobrze rozwinięta sieć dróg kołowych oraz gęsta sieć kolejowa. Przez lata były one sukcesywnie rozbudowywana, by zaspokoić potrzeby transportowe przemysłu ciężkiego oraz branż z nim powiązanych. Inwestycje drogowe są realizowane z rozmachem po dziś dzień.

- Wśród podregionów o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej dla działalności przemysłowej znajduje się obszar ukształtowany wokół Górnego Śląska i zachodniej Małopolski. Wyróżnia się on długimi tradycjami przemysłowymi, a co za tym idzie dobrze rozwiniętym sektorem przedsiębiorstw produkcyjnych, specjalistycznym rykiem pracy oraz względnie dobrą dostępnością transportową - czytamy w raporcie IBnGR.

To właśnie przez województwo śląskie przebiegają dwie autostrady A1 i A4 oraz dwie drogi ekspresowe S1 i S69. Liczne są również dwupasmowe drogi krajowe a nawet wojewódzkie. Swoistym ewenementem jest droga wojewódzka 902, czyli Drogowa Trasa Średnicowa, która posiada parametry techniczne typowe dla drogi ekspresowej czy nawet autostrady. Zarazem łączy kilka śląskich miast: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice.

Każdy nowy kilometr drogi o wysokich parametrach aktywizuje tereny, które wokół niego się znajdują.

Jest cała masa terenów, które się zmieniają. Tak się dzieje wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej i tak będzie się działo również wzdłuż autostrady A1 - twierdzi Mirosław Koszany, prezes zarządu Biura Inwestycji Kapitałowych.

W parze z dobrze rozwiniętą siecią dróg idzie dobre skomunikowanie województwa śląskiego z sąsiednimi regionami, które także nierzadko stoją na wysokim poziomie rozwoju gospodarczego.

Czytaj więcej: Rewitalizacja hałd - szansa dla Śląska

  • radykał 2015-02-05 09:50:12
    Termin "rewitalizacja" powinien być "zarezerwowany" jedynie do działań w obszarach zdegradowanych, na których dominuje (albo przynajmniej jest w dużym stopniu obecna) funkcja mieszkaniowa. Tereny poprzemysłowe można reurbanizować, reindustrializować, ew. rekultywować, a nawet zazieleniać czy zalesiać (a w ostateczności nawet zatapiać/zalewać), ale z pewnością nie rewitalizować !


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA