PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

2014 w budownictwie: nowa perspektywa, kolejne nadzieje

  • wnp.pl
  • 02 sty 2014 09:11

Za branżą budowlaną dwa kryzysowe lata. Rok 2014 r. do najłatwiejszych również z pewnością nie będzie należał, ale powinien stanowić wstęp do wyraźnego ożywienia w kolejnych latach.

REKLAMA

Sytuacja w budownictwie musi zmierzać ku lepszemu, gdyż 2014 r. to początek nowej siedmiolatki unijnego budżetu, która przyniesie nową pulę dla pieniędzy dla branży budowlanej.

Tylko z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego są głównie współfinansowane inwestycje drogowe i kolejowe, Polska otrzyma 27,5 mld euro. To tylko o kilkaset milionów euro mniej niż w latach 2014-2020.

Branża budowlana obdarzyła także pewnym kredytem zaufania Elżbietę Bieńkowską, która w listopadzie 2013 r. objęła kierownictwo nad "superresortem", jaki powstał z połączenia ministerstwa rozwoju regionalnego oraz resortu transportu i budownictwa.

Budowlańcy nie darzyli sympatią poprzedniego ministra transportu, czyli Sławomira Nowaka, któremu zarzucali zamknięcie się na dialog i współpracę. Zmiany w rządzie przywróciły nadzieje na nowe otwarcie we wzajemnych stosunkach.

Szerszy strumień unijnych pieniędzy popłynie do Polski raczej w 2015 r. Niemniej przygotowania do ich absorpcji GDDKiA, czyli największy publiczny inwestor, przezornie rozpoczęła już od połowy 2013 r., ogłaszając przetargi na zadania, które będą realizowane w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

W ten sposób Dyrekcja chcąc uniknąć błędu z poprzedniej unijnej siedmiolatki, gdy doszło do dużej kumulacji inwestycji. W sumie w 2014 r. ogłoszono przetargi na ponad 60 zadań, które obejmują ok. 800 km dróg ekspresowych oraz obwodnic.

Na lata 2014-2015, gdy będą finalizowane budowy współfinansowane ze starego budżetu UE oraz rozpoczynane już te z nowej perspektywy, GDDKiA zaplanowała wydatki na poziomie 31 mld zł.

W 2014 r. będzie rosnąć tempo inwestycji na liniach kolejowych, gdzie słabiej przygotowano wydawania unijnych z poprzedniego budżetu UE. Wydatki PKP PLK w latach 2008-2011 wyniosły ok. 14 mld zł. Tymczasem w latach 2012-2015 mają sięgnąć ok. 31 mld zł.

Nowy rok to także kolejne nadzieje na rozwinięcie szerszego frontu robót w budownictwie energetycznym, gdyż istnieje szansa na rozpoczęcie kilku dużych inwestycji, w tym tej największej, czyli dwóch bloków węglowych w Elektrowni Opole o łącznej mocy 1800 MW, której losy w latach 2012-2013 były bardzo zawiłe.

Pierwszy kwartał 2014 r. wydaje się także ostatecznym terminem na ewentualne podpisanie kontraktu na blok o mocy 840 MW w Elektrowni Jaworzno III (Tauron), w czym przeszkodą od wiosny 2013 r. są problemy z pozyskaniem gwarancji bankowych przez konsorcjum Rafako i Mostostalu Warszawa.

Rozpocząć może się też budowa pierwszego etapu (800 MW) Elektrowni Północ, należącej do Kulczyk Investments, jeśli inwestycja pozyska finansowanie, a także zostaną rozwiązane kłopoty administracyjne. Na rozstrzygnięcie oczekuje też przetarg na blok na węgiel brunatny w Elektrowni Turów o mocy 430-450 MW (PGE).

Polski sektor budowlany ma spore szanse, aby w 2014 r. zatrzymać trwający od 2012 r. trend spadkowy. Natomiast w 2015 r. branża powinna już złapać silniejszy wiatr w żagle.

Tomasz Elżbieciak


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA