PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

ABC sukcesu w branży budowlanej

  • Autor: propertynews.pl
  • 07 lip 2015 10:17

ABC sukcesu w branży budowlanej Fot. Fotolia

Firmy rodzinne w Polsce, z których znakomita większość powstała w okresie transformacji ustrojowej, stoją dziś przed zadaniem sprawnego przeprowadzenia procesu sukcesji. Jak powinni przygotować się do tego procesu i na co muszą zwrócić szczególną uwagę?

REKLAMA

Wyzwaniem jest zapewnienie kontynuacji wartości tworzonych przez lata przy jednoczesnym rozwoju firmy i zapobieganiu retencji jej pracowników. Wśród przedsiębiorstw rodzinnych jest wielu reprezentantów branży budowlanej czy deweloperskiej.

Przez wiele lat niedoceniane i traktowane jako synonim biznesów garażowych firmy rodzinne w Polsce stanowią dziś blisko 78% wszystkich działających podmiotów gospodarczych. Dla porównania odsetek ten w krajach Europy Zachodniej waha się od 50% w Holandii do ponad 90% we Włoszech.

Wiele z polskich firm rodzinnych zostało założonych w okresie transformacji ustrojowej, czyli na przełomie lat 80 i 90 XX w. Te, które przetrwały stanowią dziś niejednokrotnie o sile polskiej gospodarki, wywierając znaczący wpływ na PKB i strukturę zatrudnienia. Co ważne, wg profesora Andrzeja Bliklego, firmy te niosą za sobą szereg charakterystyk, które sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości i polskiego sektora biznesowego. Należą do nich m.in.: naturalnie wbudowany system wartości, determinacja przetrwania w trudnych okresach, poczucie osobistej odpowiedzialności za wizerunek firmy czy długofalowa strategia działania. Nie występuje w nich także problem Pryncypała-Agenta, z którym borykają się przedsiębiorstwa o innej strukturze własności. Polega on na tym, że długofalowe cele i rozwój firmy ważne dla właściciela stoją w sprzeczności z krótkookresowymi dążeniami menagera, którego premia niejednokrotnie uzależniona jest od bieżących wyników.

Również branża budowlana w dużej mierze rozwijała się właśnie na kanwie małych, lokalnych firm rodzinnych, wśród których część jest dziś w czołówce swoich segmentów ryku. Ci prezesi, którym udało się odnieść sukces według badaczy charakteryzowali się pewnymi spójnymi cechami osobowości jak np. proaktywnością, kreatywnością, entuzjazmem, wytrwałością czy zdolnością do podejmowania wysokiego ryzyka3. Dziś stoją przed wyzwaniem, nad którym większość z nich nie zastanawiała się 20 czy 25 lat temu, a mianowicie, komu i jak przekazać zarządzanie firmą, w którą włożyli całą swoją energię i poświęcili wiele lat życia. Duża część z nich, podobnie jak na początku rozwijania swojego biznesu, proces ten pozostawia intuicji i traktuje jako naturalny. Czy jest to jednak słuszne podejście? Czy nie warto się do tej zmiany lepiej przygotować?


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA