PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Budownictwo w drodze do formy

Budownictwo w drodze do formy
Główny analityk Gerda Broker Roman Przasnyski
  • Autor: Główny analityk Gerda Broker Roman Przasnyski
  • Dodano: 21 mar 2019 14:04

Po styczniowym osłabieniu, w lutym produkcja budowlana wyraźnie poszła w górę. Dynamika sprzedaży detalicznej wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, potwierdzając siłę konsumentów.

  • Autor: Główny analityk Gerda Broker Roman Przasnyski
  • Dodano: 21 mar 2019 14:04

Najnowsze dane GUS przynoszą kolejne optymistyczne wiadomości. Produkcja budowlano-montażowa w lutym była o 15,1 proc. wyższa niż rok w wcześniej. Wszystko więc wskazuje na to, że styczniowe osłabienie aktywności w tej branży, gdy wzrost produkcji sięgnął zaledwie 3,2 proc. był tylko jednorazowym incydentem. W dalszej części roku należy spodziewać się lekkiego osłabienia tempa wzrostu, bowiem należy pamiętać, że trudno będzie poprawić bardzo dobre wyniki, osiągane w 2018 r. Tym bardziej, że wciąż są sygnały utrzymujących się kłopotów z mocami wykonawczymi i mocno rosnącymi kosztami surowców i materiałów oraz robocizny. W lutowych danych należy zwrócić uwagę na bardzo wysoką, sięgającą aż 27,9 proc. dynamikę wzrostu produkcji w firmach realizujących budowę budynków. Można się domyślać, że chodzi tu głównie o budynki mieszkalne, co potwierdzałoby tezę o bardzo dobrej wciąż koniunkturze w tym segmencie. Z kolei wynoszący 16,3 proc. wzrost produkcji w sektorze obiektów inżynieryjnych wskazuje na utrzymującą się dobrą sytuację w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. Optymizm w kwestii inwestycji potwierdzają też inne dane GUS, mówiące że wartość robót tego typu wzrosła o 18 proc., podczas gdy wartość prac remontowych w już istniejących obiektach zwiększyła się jedynie o 10,1 proc.

Optymistyczne dla gospodarki sygnały płyną też z danych dotyczących konsumpcji. W lutym sprzedaż detaliczna w cenach bieżących była wyższa niż w lutym ubiegłego roku o 6,5 proc. To wzrost jedynie minimalnie niższy od zanotowanego w styczniu (wówczas wyniósł 6,6 proc.) oraz lepszy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się wzrostu o 6,3 proc. Podobnie było w przypadku sprzedaży liczonej w cenach stałych, eliminujących wpływ inflacji. Tu wzrost wyniósł 5,6 proc., a więc być wyraźnie wyższy niż w styczniu (5,2 proc.) i niż spodziewali się analitycy (5,3 proc.). Z danych wynika, że wzrost konsumpcji nadal koncentruje się na artykułach szybkozbywalnych, o czym świadczy sięgający 13,5 proc. wzrost sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach, czyli głównie w marketach, ale jednocześnie zaczyna przesuwać się w kierunku dóbr bardziej trwałych. Aż o 13,8 proc. zwiększyła się bowiem w lutym sprzedaż w kategorii meble oraz sprzęt RTV i AGD. Coraz więcej konsumenci wydają też na kosmetyki i wyroby farmaceutyczne, w przypadku których sprzedaż w cenach stałych zwiększyła się o 8,2 proc. Dynamika wzrostu sprzedaży żywności wyniosła jedynie 1,6 proc.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.204.98.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.