PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Co daje najemcy audyt rozliczenia service charge?

  • Autor: propertynews.pl
  • 08 lis 2016 07:37

Co daje najemcy audyt rozliczenia service charge? Grzegorz Dudziak, dyrektor rozwoju biznesu, współwłaściciel firmy THINK Real Estate Services

„Wierz i kontroluj” to dewiza biznesowa pozwalająca zweryfikować jakość pracy zatrudnianych pracowników, firm zewnętrznych oraz pozwalająca zoptymalizować koszty naszej działalności. W obecnych czasach, kiedy faktury wystawiane są z automatu, a czynnik ludzki występuje tylko przy wprowadzaniu danych do systemów i modeli, może dojść do nieprawidłowości i błędów. O możliwościach zoptymalizowania tego procesu mówi Grzegorz Dudziak, dyrektor rozwoju biznesu oraz współwłaściciel firmy THINK Real Estate Services.

REKLAMA

Jakiego rodzaju błędy można znaleźć w wystawianych fakturach?

GD: Nieraz są to błędy wynikające z nieprawidłowego ustawienia systemu, czy też modelu procesu rozliczania kosztów, ale bywają także błędy związane z ujęciem w rozliczeniu tzw. faktur nienależnych. Takie właśnie błędy, a co za tym idzie nienależne koszty, można wyeliminować w drodze profesjonalnych audytów.

Najemcy obiektów komercyjnych (centrów handlowych, biurowców, etc.) są obciążani z tytułu umów najmu kosztami czynszu oraz kosztami opłat wspólnych, czyli tzw. service charge. O ile sprawy związane z czynszem są stosunkowo proste do kontrolowania, to kwestie tzw. opłat wspólnych mogą być naprawdę skomplikowane, szczególnie w kompleksach obiektów stanowiących rozliczeniowo jedną całość.

W jaki sposób rozliczać koszty?

GD: Punktem wyjścia do ustanowienia zaliczek na poczet opłat wspólnych powinien być prawidłowo przygotowany budżet service charge. Jest to rola Property Managera, a nieraz także Inwestora, jeżeli jest to pierwszy budżet dla nowo otwieranego obiektu. Budżety startowe service charge dla nowych obiektów w znacznej mierze oparte są na szacunkach. Budynek wprawdzie posiada założenia technologiczne i eksploatacyjne, ale nikt nie może zagwarantować, jak będzie on rzeczywiście funkcjonował w eksploatacji. Część kosztów stanowiących pozycje budżetu jest znana i są to np. koszty firm zewnętrznych odpowiedzialnych za obsługę techniczną, sprzątanie czy ochronę w obiekcie. Mamy także podpisanych szereg dodatkowych umów serwisowych, których dokładny koszt jest możliwy do zabudżetowania. Natomiast jest cała grupa kosztów, która jest jedynie szacowana i de facto można ją doprecyzować jako rozpoznawalny koszt w drugim roku działalności obiektu na podstawie realnego zużycia w roku pierwszym. Są to przede wszystkim koszty mediów, czyli energii elektrycznej, ogrzewania, zużycia wody i odprowadzania ścieków, odpady, etc.

Najemcy w momencie rozpoczęcia funkcjonowania w danym obiekcie płacą miesięczne zaliczki na poczet opłat wspólnych. Jak wspominaliśmy, powinny być one ustalone na bazie przygotowanego budżetu, ale często tak się nie dzieje i ustalana jest tzw. startowa stawka zaliczek opłat wspólnych w pierwszym roku. Z reguły jest ona wyższa niż ta, która wynika z realnych kosztów obiektu.

REKLAMA

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.