PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Co daje najemcy audyt rozliczenia service charge?

  • Autor: propertynews.pl
  • 08 lis 2016 07:37

Co daje najemcy audyt rozliczenia service charge? Grzegorz Dudziak, dyrektor rozwoju biznesu, współwłaściciel firmy THINK Real Estate Services

„Wierz i kontroluj” to dewiza biznesowa pozwalająca zweryfikować jakość pracy zatrudnianych pracowników, firm zewnętrznych oraz pozwalająca zoptymalizować koszty naszej działalności. W obecnych czasach, kiedy faktury wystawiane są z automatu, a czynnik ludzki występuje tylko przy wprowadzaniu danych do systemów i modeli, może dojść do nieprawidłowości i błędów. O możliwościach zoptymalizowania tego procesu mówi Grzegorz Dudziak, dyrektor rozwoju biznesu oraz współwłaściciel firmy THINK Real Estate Services.

REKLAMA

Jakiego rodzaju błędy można znaleźć w wystawianych fakturach?

GD: Nieraz są to błędy wynikające z nieprawidłowego ustawienia systemu, czy też modelu procesu rozliczania kosztów, ale bywają także błędy związane z ujęciem w rozliczeniu tzw. faktur nienależnych. Takie właśnie błędy, a co za tym idzie nienależne koszty, można wyeliminować w drodze profesjonalnych audytów.

Najemcy obiektów komercyjnych (centrów handlowych, biurowców, etc.) są obciążani z tytułu umów najmu kosztami czynszu oraz kosztami opłat wspólnych, czyli tzw. service charge. O ile sprawy związane z czynszem są stosunkowo proste do kontrolowania, to kwestie tzw. opłat wspólnych mogą być naprawdę skomplikowane, szczególnie w kompleksach obiektów stanowiących rozliczeniowo jedną całość.

W jaki sposób rozliczać koszty?

GD: Punktem wyjścia do ustanowienia zaliczek na poczet opłat wspólnych powinien być prawidłowo przygotowany budżet service charge. Jest to rola Property Managera, a nieraz także Inwestora, jeżeli jest to pierwszy budżet dla nowo otwieranego obiektu. Budżety startowe service charge dla nowych obiektów w znacznej mierze oparte są na szacunkach. Budynek wprawdzie posiada założenia technologiczne i eksploatacyjne, ale nikt nie może zagwarantować, jak będzie on rzeczywiście funkcjonował w eksploatacji. Część kosztów stanowiących pozycje budżetu jest znana i są to np. koszty firm zewnętrznych odpowiedzialnych za obsługę techniczną, sprzątanie czy ochronę w obiekcie. Mamy także podpisanych szereg dodatkowych umów serwisowych, których dokładny koszt jest możliwy do zabudżetowania. Natomiast jest cała grupa kosztów, która jest jedynie szacowana i de facto można ją doprecyzować jako rozpoznawalny koszt w drugim roku działalności obiektu na podstawie realnego zużycia w roku pierwszym. Są to przede wszystkim koszty mediów, czyli energii elektrycznej, ogrzewania, zużycia wody i odprowadzania ścieków, odpady, etc.

Najemcy w momencie rozpoczęcia funkcjonowania w danym obiekcie płacą miesięczne zaliczki na poczet opłat wspólnych. Jak wspominaliśmy, powinny być one ustalone na bazie przygotowanego budżetu, ale często tak się nie dzieje i ustalana jest tzw. startowa stawka zaliczek opłat wspólnych w pierwszym roku. Z reguły jest ona wyższa niż ta, która wynika z realnych kosztów obiektu.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA