PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Forum ZPP: Jak przetrwać dwa chudsze lata w budownictwie?

  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • 11 lut 2012 16:14

Lata 2013-2014 mogą być trudne dla wielu firm budowlanych, szczególnie małych i średnich, wyspecjalizowanych w podwykonawstwie inwestycji infrastrukturalnych.

REKLAMA

Cała branża powinna sobie jednak poradzić z możliwym spadkiem zleceń budowy dróg.Ten główny wniosek podzieliło większość dyskutantów sesji tematycznej „Budownictwo" podczas forum Zmieniamy Polski Przemysł.

- Nie ma nowych zleceń dla segmentu budownictwa drogowego i z powodu niewyjaśnionej sytuacji współfinansowania tych inwestycji ze środków unijnych w przyszłej perspektywie budżetowej, szykuje się on do załamania za dwa lata - stwierdził Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. - Choć jestem przekonany, że później powrócimy do obecnego poziomu finansowania takich inwestycji, to branże musi się przygotować do restrukturyzacji przychodów, ale i zwolnień pracowników.
W ub.r. przychody z kontraktów drogowych miały 60 proc. udział w portfelu Budimeksu.

- Także do końca tego roku mamy go w pełni wypełniony, ale już za rok przychody z tego tytułu z pewnością zmaleją - mówił Dariusz Blocher, prezes zarządu, dyrektor generalny tej spółki.

Według niego, w tym segmencie budownictwa - w którym pracuje obecnie ok. 155 osób - może dojść do redukcji zatrudnienia nawet w skali dwucyfrowej.

Zdaniem Aleksandra Balcera, wiceprezesa Mostostal Zabrze-Holding, równie istotnym problemem jest spadek marży z wykonawstwa drogowego, szczególnie inwestycji samorządowych. Większość przetargów rozstrzyganych jest po cenie niższej, niż oferta inwestora. „Dlatego segment ten, który ma piątą część w naszych przychodach, przestaje być interesujący dla nas i wycofujemy się z niego" - powiedział Balcer.

Na inny powód spadku marż zwrócił uwagę Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimex-Mostostal. Wiele dużych kontraktów zawierano w pośpiechu, pod presją organizacji EURO 2012. GDDKiA poszła na skróty, nie przygotowując dostatecznie projektów inwestycyjnych, a nie chce renegocjować warunków dodatkowych robót. Przez wiele miesięcy w ub.r. inwestor regulował faktury dopiero po 100-120 dniach, choć kontrakt przewidywał 48 dni.

- Spadek nowych zleceń w budownictwie drogowym będzie groźnym zjawiskiem, ale głównie dla małych i średnich firm wyspecjalizowanych jako podwykonawcy - stwierdził prezes Jaskóła. - Natomiast duże firmy potrafią zrestrukturyzować swój portfel.

  • 1
  • 2
  • Windykator 2012-02-16 10:53:03
    Żeby "przetrwać" w branży budowlanej, wykonawcy i podwykonawcy muszą trafiać na uczciwie rozliczających należności inwestorów. Bo jeśli trafią np. na Echo Investment i spółki zależne takie jak Opoczno SA którego zarząd zatrudnia jako Generalnego Wykonawcę "słupa" nie płacącego podwykonawcom ani grosza, to nic im nie pomoże. Dopóki tego typu inwestorzy-oszuści będą funkcjonować na rynku, to wykonawcy i podwykonawcy nie przetrwają nawet 2012 roku.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA