PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Wojna cenowa facility managerów

  • Autor: propertynews.pl
  • 06 paź 2015 15:25

Wojna cenowa facility managerów O rynku Facility Management rozmawiano podczas Property Forum 2015. Na zdjęciu: Mirosław Gadomski i Yann Gontard

Właściwa konserwacja nieruchomości sporo kosztuje, ale w dłuższej perspektywie pojawiają się oszczędności wynikające z mniejszej liczby awarii, większej żywotności systemów i wyższej wartości budynku. Niewiele firm wie, jak kompetentnie zadbać o budynek. Z kolei właściciele nieruchomości wciąż nie skłonni zbyt wiele inwestować, żeby zobaczyć oszczędności w dłuższej perspektywie. O rynku Facility Management rozmawiano podczas Property Forum 2015.

REKLAMA

Paneliści sesji zwrócili uwagę na brak właściwego zrozumienia roli facility managera w funkcjonowaniu budynku. - To nie to samo co property manager. Oba podmioty muszą ściśle ze sobą współpracować, ale nie można łączyć ich zadań – zwróciła uwagę moderatorka dyskusji Magdalena Oksańska, dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami, Knight Frank.

Wtórował jej Dominik Światłoch, prezes zarządu, FM Solutions Sp z o.o. - Property manager musi kontrolować działania facility managera. Niestety, często brakuje mu wiedzy i umiejętności w tym zakresie – tłumaczył. - Próbowaliśmy tworzyć jedną organizację, która zajmuje się tymi działami, ale to się nie sprawdza – dodał.

Inwestycja, która się zwraca

Magdalena Oksańska określiła średni koszt usług facility managera na 7 proc. kosztów funkcjonowania nieruchomości. Mirosław Gadomski, dyrektor operacyjno-techniczny, SPIE Polska stwierdził, że nie jest to duża kwota. - Musimy patrzeć się na nią przez pryzmat całkowitych kosztów inwestycji. Jeśli firma nie wnosi nic do budynku, to wtedy wydaje się, że to dużo. Ale jeśli dobry manager podniesie efektywność , ograniczy koszty zużycia sprzętu i pozwali na sprzedaż budynku za wyższą cenę, to wtedy te 7 proc. staje się po prostu dodatkową inwestycją – tłumaczył.

Gadomski zwrócił uwagę na cechy dobrego i złego facility managera. - Zła firma przeznacza do obsługi budynku kilka osób pozbawionych wsparcia i umiejętności. Dobry manager jest na bieżąco z nowymi technologiami, przekazuje pracownikom swój know-how i jest o krok do przodu w stosunku do tego, co dzieje się w budynku – mówił podczas Property Forum.

Yann Gontard, Head of Corporate Services Segment Central & Eastern Europe, Sodexo przytoczył przykład jednego z przetargów, w którym firma nie zdobyła kontraktu. - Konkurent miał niższą ofertę tylko dlatego, że nie używał glikolu przy konserwacji systemów klimatyzacyjnych. Efekt był taki, że hotel przez całą zimę musiał płacić około 3 tys. złotych miesięcznie za prąd, ponieważ systemy nie mogły być wyłączone. De facto właściciel zapłacił więcej – komentował.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA