PARTNERZY PORTALU


Amazon, Netflix, JP Morgan - każdy gigant ma swój scenariusz pracy po pandemii, ale biuro wciąż w roli głównej

Amazon, Netflix, JP Morgan - każdy gigant ma swój scenariusz pracy po pandemii, ale biuro wciąż w roli głównej
fot. Shutterstock. Autor: metamorworks
  • Autor: Propertynews.pl/Lidia Deja
  • Dodano: 11 lut 2021 11:40

Dziś za powrotem do biur optują nawet tacy giganci jak Netflix czy Amazon. Reed Hastings, co-CEO Netflixa we wrześniowym wywiadzie dla „The Wall Street Journal” na pytanie o korzyści pracy zdalnej odpowiedział, że nie widzi żadnych pozytywów. A najbardziej negatywnym aspektem – jego zdaniem –  jest niemożność bezpośredniego dyskutowania konceptów i pomysłów. Hastings przewiduje, że większość firm przyjmie model 4 dni pracy biurowej i 1 zdalnej. Bo pandemia pokazała dosadnie, że biuro to nie tylko przestrzeń, ale również siatka relacji usprawniająca komunikację w firmie. Czy da się to przenieść na pracę w home office? – zastanawia się Lidia Deja, ekspert i doradca w komunikacji, strategicznym brandingu i placemakingu, odpowiedzialna m.in. za wielokanałową komunikację dla obiektów komercyjnych.

  • Autor: Propertynews.pl/Lidia Deja
  • Dodano: 11 lut 2021 11:40

- Bardzo ważna jest oczywiście infrastruktura technologiczna, sprzęt do videokonferencji już nie tylko w dużych, ale i mniejszych salach, żeby w każdej chwili można było integrować pracowników off- i online – mówi Lidia Deja.

Home Office wymaga o wiele intensywniejszej komunikacji, nowych sposobów i innych umiejętności od szefów zespołów. Musi być w znacznie większym stopniu przemyślana i ustrukturyzowana. W dodatku praktycznie zniknęła komunikacja nieformalna, której po prostu nie da się zastąpić kalendarzem online. W rezultacie cierpi integracja zespołów, praca strategiczna, kreatywna i innowacyjna, wymagająca burzy mózgów, sporu lub przynajmniej dyskusji zamiast mikromonologów na Zoomie.

- Sprawność w komunikowaniu stanie się kluczową umiejętnością managerów. Komunikacja będzie wymagała o wiele większej aktywności i świadomego planowego działania ze strony zarządzających na wszystkich poziomach organizacji. Wielu będzie być może potrzebować szkoleń z umiejętności miękkich, ponieważ będzie zyskiwał model przywództwa wspierającego (leadership as a service) w miejsce autorytatywnie wydawanych poleceń. Słowem, dużo nauki, nawet udział w video chatach można szkolić tak jak uczymy np. wystąpień publicznych – podkreśla Lidia Deja.

W modelu pracy zdalnej bardzo trudno jest na dłuższą metę utrzymać zaufanie, w biznesie kluczowe. W konsekwencji liderzy mierzą się z pokusą większej kontroli nad pracownikami, co z kolei rodzi ryzyko mikromanagementu. Komunikacja bezpośrednia, ta osobista, to tak jak handel online do offline – e-commerce rozwija się, ale lubimy fizyczność - bo to doświadczenia, doznania, odczucia i emocje. Tak samo z komunikacją, digital jest potrzebny, ale to słowo wypowiedziane „na żywo” jest komunikacji kwintesencją.

Kultura firmy, czyli jak przekazać kluczowe wartości na odległość

Poważną trudnością jest też utrzymanie poczucia „wspólnego celu i jednego zespołu”, czyli zapewnienie ciągłości i spójności kultury organizacyjnej, która wpływa zarówno na dobre samopoczucie pracowników, jak i na wydajność ich pracy. Składową kultury jest m.in. biuro – rodzaj społecznego inkubatora, ważny ośrodek komunikacji i współpracy. To tam rodzą się więzi, firmowe zwyczaje i tradycje, tworzy się język komunikacji i wspólny kod kulturowy. Dla zobrazowania można powiedzieć, że kultura firmy jest jak linie papilarne – niewidzialna, a jednak wszechobecna. Czy da się przekazać kulturę organizacji bez spotkać face to face np. nowym pracownikom?

Retransmisja sesji:

FOKUS NA TRÓJMIASTO - Biura


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.206.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!