Bezpieczeństwo, zrównoważone budynki i dialog z najemcami. To buduje biurową przewagę Katowic
Jak kształtuje się atrakcyjność śląskiego rynku biurowego i jakie wyzwania związane z pandemią czekają na inwestorów w Katowicach - m.in. o tym rozmawiali uczestnicy sesji biurowej Property Forum Online - Regiony. Fokus na Śląsk.
- Po oddaniu do użytkowania w 2020 roku ponad 60 tys. mkw. biur całkowita ich podaż w Katowicach zbliżyła się do poziomu 600 tys. mkw.
- Jedną z sił napędowych rozwoju sektora biurowego w Katowicach jest rosnący sektor IT i usług dla biznesu.
- Eksperci wskazują na możliwość wystąpienia luki podażowej w latach 2022-2023, w związku z nieco niższą skłonnością deweloperów do uruchamiania nowych inwestycji.
Aktualnie w Katowicach buduje się ok. 200 tys. mkw. powierzchni biurowej - podał Daniel Czarnecki, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja właściciela, Savills. - Jest to rekordowy wynik, jeśli chodzi o miasta regionalne - dodał.
ZOBACZ RETRANSMISJĘ SESJI O RYNKU BIUROWYM NA ŚLĄSKU:
Biurowce, które kreują przyszłość
Deweloperzy, po rozpoznaniu rynku i jego potencjału, potrzebują czas na przygotowanie inwestycji, co może trwać od czterech do siedmiu lat - mówił Daniel Czarnecki, pytając o strategię deweloperów planujących biurowce na terenie Katowic.
- Decyzja o budowie i realizacja projektu .KTW była strategiczną decyzją dla TDJ Estate - zapewnił Bartłomiej Solik, dyrektor operacyjny, TDJ Estate. - Był to nasz pierwszy projekt biurowy, realizowany w lokalizacji, z której grupa się wywodzi. Kupując tereny od PKP SA wiedzieliśmy, jakie znaczenie dla miasta ma ta lokalizacja - mówił.
Zaznaczył również, że projekt został dogłębnie przeanalizowany w wielu aspektach i skonfrontowany z doświadczeniami innych deweloperów. - Rozmawialiśmy z doradcami, którzy znali oczekiwania i potrzeby użytkowników, jak również z samymi najemcami - wyliczył Bartłomiej Solik. - Efektem wszystkich analiz była decyzja o pozostawieniu kompleksu we własnym portfolio. Jesteśmy właścicielem, deweloperem i użytkownikiem biurowca. To miało ogromny wpływ na proces realizacji projektu - mówił.
Jak zapewnił, .KTW to przemyślany projekt biurowy. Pierwszy budynek kompleksu jest skomercjalizowany w 100 proc., a jego najemcy - zwłaszcza w okresie postpandemicznym - doceniają rozwiązania przewidziane przez TDJ Estate. - Trzymanie go we własnym portfelu sprawiło, że zwróciliśmy uwagę na rozwiązania droższe podczas realizacji inwestycji, ale bardziej efektywne podczas eksploatacji - tłumaczył Bartłomiej Solik. - Jesteśmy również otwarci na potrzeby najemców, w tym krótsze umowy, czy dostosowane zachęty i technologie sprzyjające ochronie środowiska i zdrowiu użytkowników - wyliczył przypominając, że pod koniec 2020 roku .KTW I uzyskał certyfikat WELL Health-Safety Rating, który potwierdza, że w biurowcu bezpieczeństwo i zdrowie pracowników są traktowane priorytetowo.
Równie przemyślanym projektem jest kompleks Global Office Park, realizowany przez Cavatina Holding. Ogólnopolski deweloper zdecydował się na inwestycję w Katowicach ze względu na potencjał regionu, wykwalifikowaną kadrę i ścieżkę transformacji, jaką przechodzi ten rynek.
- Chcieliśmy stworzyć projekt szyty na miarę potrzeb, dlatego od początku prowadziliśmy dialog z biznesem. Wyróżnia nas architektura i dbałość o detal, a więc kluczowa dla nas była centralna lokalizacja - mówił Tomasz Zydorek, Leasing Director Gdańsk & Katowice, Cavatina Holding, wskazując formułę mixed-use, uwzględniającą funkcje: biurową, handlową i mieszkaniową, które nie tylko będą komfortowe dla najemców, ale mają również pełnić ważną rolę miastotwórczą.
- Kładziemy ogromny nacisk na to, by powierzchnia handlowo-usługowa stanowiła wartość dodaną dla lokalnej społeczności, a wspólnie z miastem zrealizujemy inwestycję drogową, co usprawni komunikację - wyliczył. Zaznaczył również, że w czasach po pandemii kluczowe jest bezpieczeństwo. - W Global Office Park będziemy wdrażać nasz autorski program i nowoczesne technologie - mówił Tomasz Zydorek. - Dziś najemcy oczekują indywidualnego podejścia, dlatego oferujemy wsparcie w zakresie doradztwa i kompleksowego wsparcia na każdym etapie procesu, łącznie z relokacją.
Jak zapewnił, Global Office Park ma skomercjalizowane ok. 50 proc. powierzchni biurowej.
Zdaniem uczestników, w dobie pandemii kluczowe jest bezpieczeństwo i ochrona zdrowia użytkowników biurowców. Jak zauważył Daniel Czarnecki, coraz ważniejszą rolę pełnią zrównoważone budynki, a zdaniem Mirosława Czarnika, prezesa zarządu GPP Business Park budownictwo czeka ewolucja. - Nie ma ucieczki od zrównoważonego budownictwa, a pandemia powoduje przyspieszenie w tym obszarze. Kolejnym krokiem jest tworzenie zrównoważonych dzielnic, a nawet miast - mówił podczas sesji poświęconej rynkowi biurowemu na Śląsku.
- Zrównoważone budynki dla większości deweloperów i najemców są odpowiedzią na nową rzeczywistość - mówi Mirosław Czarnik, prezes GPP Business Park. - Oferują komfortowe i bezpieczne miejsca pracy oraz niskie koszty zużycia mediów.
GPP Business Park to zespół energooszczędnych biurowców w północnej części Katowic, w których komfort pracy stawiany jest na pierwszym miejscu.
- Rozpoczęliśmy prace nad budową zrównoważonych biurowców 15 lat temu obserwując sytuację na świecie i czytając dyrektywy unijne. Dzisiaj jesteśmy w stanie wybudować budynek plusenergetyczny – dodaje.
Mirosław Czarnik wskazuje dwa modele: realizację obiektu pod oczekiwania inwestorów lub budowę droższego projektu, który jest bezpieczny dla zdrowia i generuje oszczędności podczas eksploatacji.
- Budujemy obiekty, które przetrwają dziesiątki lat i będą przygotowane na wszelkiego rodzaju wyzwania związane, np. z pandemią - uważa Mirosław Czarnik.
Filary atrakcyjności Katowic
Powstaje jednak pytanie, czy popyt odpowie na wspomnianą podaż. Czy znajdzie się odpowiednio duża liczba najemców, którzy zapełnią biurowce - biorąc pod uwagę potencjał miasta i jego atrakcyjność w oczach inwestorów.
- Istnieje wiele sposobów oceny atrakcyjności Katowic i metropolii, wśród których dla nas najważniejsza jest ocena konkretnej lokalizacji warunkowana preferencjami inwestora, czy charakterem działalności - mówiła Magdalena Kolka, zastępca naczelnika wydziału obsługi inwestorów, Urząd Miasta Katowice wskazując na analizę, jaką Miasto przeprowadziło wspólnie z ABSL. - W rezultacie powstały dwa rankingi: subiektywny, uwzględniający oceny menedżerów i obiektywny - wyjaśniła. W rankingu subiektywnym Katowice otrzymały piątą pozycję wśród siedmiu ocenianych miast. - Zajęliśmy jednak pierwszą pozycję pod względem kosztów wynajęcia powierzchni biurowej i drugą pozycję, jeśli chodzi o współpracę z lokalnymi uczelniami, trzecią - w kategorii płac i czwartą pod względem dostępności lotniczej oraz kolejowej - mówiła Magdalena Kolka podczas sesji biurowej.
Z kolei ranking obiektywny bazuje na statystykach uwzględniających, m.in. dostępność puli talentów czy komunikacji drogowej. - Tu uplasowaliśmy się na trzeciej pozycji, zaraz za Warszawą i Krakowem - mówiła Magdalena Kolka.
Potencjał ludzki Katowic i GZM, 18 uczelni wyższych, duża liczba osób pracujących w centrach BPO/SSC czy IT, lokalizacja i fakt, że Katowice są coraz bardziej dojrzałym rynkiem to niewątpliwe atuty stolicy Górnego Śląska.
- Niezależnie od miejsca, jakie Katowice zajmują w statystykach, miasto jest w ścisłej czołówce lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Odpowiada za 8-9 proc. zatrudnienia w całym sektorze w Polsce - uzupełnił Marcin Nowak, Managing Director, AMMEGA Business Services, ABSL dodając, że zatrudnienie w sektorze w skali regionu znajduje prawie 27 tys. osób. W okresie ostatnich dwóch lat zatrudniono 3 tys. pracowników, a na ten rok przewidywane jest zatrudnienie 1,5 tys. osób.
Sektor nowoczesnych usług biznesowych cały czas rozwija się w Katowicach. - Atrakcyjność miasta jest dość stabilna - podsumował Marcin Nowak.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.