- Gospodarka i polityka idą osobnymi drogami. Wszyscy którzy oglądają się za zagranicznym kapitałem dla Polski, na pewno zdają sobie sprawę z tego co się dzieje obecnie w Europie, ale też np. w polskim sądownictwie. Wszystkie aspekty należy pokazać w pewnym kontekście, a mianowicie skąd pozyskujemy kapitał? Jesteście młodą demokracją, fakt że wiele osób wychodzi na ulice jest dobrym symptomem demokracji. A co mnie martwi? Np. jeśli faktycznie doszłoby do konfliktu pomiędzy obecną administracją rządową w Polsce, a Unia Europejską – mówi Hadley Dean, prezesa Echo Polska Properties.

Jolanta Jaworska, Governmental Programs Director, IBM Poland & Baltics zwróciła uwagę, że jeśli duży inwestor „rozgląda się” za potencjalnym miejscem, zwykle gdy widzi, że w danym kraju działa już IBM szybciej podejmuje decyzje. - Wynika to z tego, że my bardzo wnikliwie badamy rynek zanim zdecydujemy się na inwestycje. To czasem kilka lat analiz – podkreśliła.

Zwróciła też uwagę na współpracę z samorządami i uczelniami. - Przez ostatnie lata podejście do inwestorów zmieniło się diametralnie. Jako przykład modelowej współpracy mogę podać samorząd Katowic i Łodzi. W zasadzie nie ma obszaru, w którym samorządy z nami nie współpracują - podkreśliła.

Apex Alliance Hotel Management kojarzy uczestników inwestycji i pełni role swego rodzaju doradcy w tych procesach. W portfolio jest współpraca z wielkimi sieciami hotelowymi jak Marriott, Hilton, Accord. Jak ocenia szansę na dalszą ekspansję tych marek w Polsce Brigita Aleksandravičiūtė, dyrektor ds. inwestycji na Europę Środkowo-Wschodnią Apex Alliance Hotel Management.

- Prowadzimy negocjacje z kilkoma innymi franczyzami. Rozwijamy się w segmencie economy czyli średniej wielkości. Dokonujemy analizy rynku zanim wybierzemy markę. To jest zależne jest od lokalizacji nasycenia rynku hotelowego. W Polsce dostrzegamy, że większość marek hotelarskich jest już obecna, ale widzimy szanse na pojawienie się na rynku z markami amerykańskimi - twierdzi Brigita Aleksandravičiūtė.

Jej zdaniem jest szansa na rozwój hoteli ekonomicznych, które niekonieczne będą usytuowane w centrum miast, a jednocześnie ma nadzieję, że będą jeszcze działki w Warszawie żeby mogły powstawać hotele klasy średniej. - Widzimy że większość działek wykorzystywanych jest przez dużych deweloperów i firmy budowlane. Sądzimy, że im możemy zaoferować usługi zarządcze i umowy dzierżawy - dodała.

Tomasz Trzósło, dyrektor zarządzający na Polskę JLL przypomniał, że na rynku biurowym ważnym wskaźnikiem jak „absorpcja netto”. Przez ostatnich 6 lat w Warszawie ten wskaźnik kształtował się na poziomie około 150 tys. metrów. W 2015 roku wyniosła prawie 300 tys. metrów czyli 2 x więcej niż w latach poprzednich. - Wynika to głównie z tego, że w Warszawą zainteresowały się przedsiębiorstwa z branży usług dla biznesu. Wcześniej koncentrowały się one na Krakowie, Wrocławiu. Ostanie dwa lata to duży wzrost zainteresowania podmiotów z tej branży rynkiem warszawskim – mówił Tomasz Trzósło.

- Obawy, które miał rynek, gdy budował się Warsaw Spire i Q22 - jeszcze dwa lata temu były bardzo duże. I w dalszym ciągu one są a mianowicie czy istnieje szansa, że wszystkie projekty się wynajmą tym bardziej, że buduje się więcej niż dwa lata temu – dodał.

Jolanta Jaworska zwróciła uwagę, że wzrosty inwestycji w Warszawie wynikają z tego, że stolica jest największym rynkiem pracy w Polsce. - W Krakowie, Wrocławiu i wielu innych miastach napotykamy na trudności w znalezieniu osób bardzo wysokimi kwalifikacjami. Szczególnie nowi inwestorzy szukają takich miejsc na mapie, gdzie można znaleźć pracowników - stąd Warszawa w kręgu zainteresowania - dodała.

 

Najciekawsze biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe oraz biura serwisowane na sprzedaż lub do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl