PARTNERZY PORTALU

EEC 2021: Nieruchomości czują wiatr optymizmu

Paneliści sesji EEC 2021 „Nieruchomości. 2021 – rok, w którym rynek nieruchomości wróci do normalności?”: Małgorzata Burzec-Lewandowska, Propertynews.pl, Robert Posytek, Propertynews.pl, Tomasz Buras, Savills Polska, Marek Foryński, Panattoni Europe, Michał Sapota, Heritage Real Estate Investments, Karol Wyka, HB Reavis, Maciej Dyjas, Griffin Real Estate
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 22 wrz 2021 19:18

Rosną ceny mieszkań i magazynów. Biura muszą jeszcze poczekać aż nadejdzie nisza podażowa, podnosząc czynsze. Z kolei retail mierzy się z e-commerce, który jest nie do zatrzymania, a hotele wcale masowo nie bankrutują, skoro nie można ich kupić za bezcen. Do takich m.in. wniosków doszli paneliści sesji EEC 2021 „Nieruchomości. 2021 – rok, w którym rynek nieruchomości wróci do normalności?”

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 22 wrz 2021 19:18

Dodaje, że mimo dobrych perspektyw, sektor zmaga się także z różnymi barierami.

- Są to m.in. rosnące ceny materiałów budowlanych, czy problemy z dostępem do nieruchomości i infrastruktury. Mamy te same zadania przed sobą, ale ich skala się zwiększyła - opisuje Marek Foryński.

Retail do redevelopmentu?

Najbardziej poszkodowane w pandemii są centra handlowe i hotele. Czy w związku z tym oba te rynki oferują dziś aktywa po okazyjnej cenie?

Na pewno centra handlowe w dobrych lokalizacjach mogą w przyszłości zmienić funkcję. – Niektóre wzbogacą funkcję handlową o nową działalność. Sądzę, że będziemy obserwowali coraz więcej redevelopmentu, repozycjonowania i wprowadzania na rynek opcji mixed-use – przyznał Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills Polska.

Z kolei lokalizacje podmiejskie, zwłaszcza grunty na których stoją, za kilka lat gdy wartości projektów przemysłowych i logistycznych dostatecznie wzrosną, będą mogły być przekonwertowane na funkcję magazynową.

Nie ma hoteli za bezcen

Wbrew powszechnym opiniom na rynku wcale nie ma rzeszy hoteli do kupienia za bezcen.

– Szukaliśmy takich okazji i nie udało nam się kupić żadnego obiektu. Zatem nie ma zbyt wielu takich propozycji – potwierdza Maciej Dyjas, partner zarządzający Griffin Real Estate.

Jeśli chodzi o sytuację w retailu, to w Polsce penetracja e-commerce’u rośnie wolniej niż cały rynek detaliczny. – Skutkiem tego jest to, że sprzedaż w centrach handlowych jest dodatnia w porównaniu do rekordowego w historii roku 2019. Jest trochę mniej odwiedzających, ale oni wydają więcej pieniędzy – zwraca uwagę Maciej Dyjas.

Dlatego, jego zdaniem, niekoniecznie należy mówić o zmianie funkcji czy konwersji na logistykę w niektórych lokalizacjach.

– Generalnie są to aktywa, które jeszcze przez dłuższy czas mogą bardzo przyzwoicie funkcjonować, generując cash flowy. Wyrazem tego jest to, że w ostatnich dwóch kwartałach wróciła grupa inwestorów, która jest zainteresowana inwestycjami w tym segmencie. Zatem w retailu są inwestycyjne okazje. To niekoniecznie oznacza, że można kupić bardzo tanio aktywa, ale na pewno w przyzwoitej cenie – podkreśla Maciej Dyjas.

Griffin Real Estate ostatnio zawarł z amerykańskim inwestorem transakcję dotyczącą szeregu hipermarketów. Cena była dla obu stron bardzo satysfakcjonująca.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.97.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!