PARTNERZY PORTALU


Home office do odwołania – rewolucja COVID-19. Jak zmieni się rola biur?

Home office do odwołania – rewolucja COVID-19. Jak zmieni się rola biur?
Daniel Czarnecki, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja wynajmującego Savills
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 10 wrz 2020 10:39

Fabryki XXI wieku muszą przejść lifting czy radykalną zmianę? Klątwa pustych biurowców – czy grozi Polsce? - Deweloperzy biurowi będą dążyć do ukończenia już rozpoczętych projektów, licząc na to, że najemcy wybiorą nowe budynki. Decyzje odnośnie uruchamiania kolejnych inwestycji w najbliższym czasie będą prawdopodobnie podejmowane bardziej ostrożnie, niż dotychczas - uważa Daniel Czarnecki, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja wynajmującego Savills, prelegent Property Forum 2020 (14-15 września, hotel Sheraton w Warszawie, www.propertyforum.pl).

  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 10 wrz 2020 10:39

Ekspert agencji Savills podkreśla, że część deweloperów, chcąc utrzymać pełne zatrudnienie, nie pozwoli sobie na rezygnację z planów budowy. - Należy pamiętać, że na zagrożenie realizacji inwestycji biurowych wpływ ma nie tylko pandemia, ale również procedury urzędowe i prawo. Część projektów ma obecnie opóźnienia właśnie ze względu na przestoje niezależne od deweloperów czy popytu ze strony najemców - mówi.

Daniel Czarnecki twierdzi, że w pojedynczych przypadkach pandemia może mieć wpływ na spadek czynszów w niektórych obiektach. - Dużo istotniejszy trend będzie jednak widoczny w migracjach części najemców z droższych do tańszych lokalizacji. Może to być kolejny czynnik powrotu popularności Służewca, jak też doprowadzić do wykreowania nowych obszarów biznesowych, np. w północnej części stolicy - dodaje.

Jak wyjaśnia, coraz częściej pojawiać się będą rozwiązania dostosowujące powierzchnię biurową do nowych czasów. - Już w tej chwili trwa proces certyfikacji niektórych budynków według jednego z systemów, który ma potwierdzić w nich mniejsze ryzyko przenoszenia chorób. Swoje pięć minut ma teraz również proptech. Wszystkie nowe technologie mogą liczyć na popularność wśród firm poszukujących rozwiązań wspierających tworzenie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy oraz usprawniających pracę zdalną - wyjaśnia.

Ekspert agencji Savills mówi, że w przypadku większości firm nie jest jednak możliwe przeniesienie biznesu w 100 proc. na home office. Problemem staje się przekazywanie wiedzy młodszym pracownikom, łatwo zgubić gdzieś poczucie tożsamości firmowej, czy utracić korzyści płynące z pracy zespołowej. - Z pewnością może się jednak zdarzyć, że niektóre z firm przeniosą część etatów na home office, tworząc w biurze więcej miejsc typu hot-desk - podsumowuje i zaznacza, że spodziewa się, że część najemców z centrów coworkingowych będzie szukała niezależnych biur w kameralnych biurowcach i kamienicach, które m.in. pozwolą im zminimalizować kontakt z innymi osobami. - Parki biurowe na obrzeżach miast również prawdopodobnie będą cieszyć się większym zainteresowaniem, podobnie jak biura satelickie w dzielnicach oddalonych od centrum i głównej siedziby firmy. Istotny jest fakt, że rynek pracy się zmienił i pracodawcy w wielu sektorach nie zawsze muszą już kusić prestiżowym budynkiem w centrum miasta - mówi.

Jakie zmiany wymusi koronawirus – elastyczne powierzchnie, smart-desks, powrót do open space? Między innymi o tym będą rozmawiać prelegenci sesji dotyczących rynku biurowego podczas Property Forum 2020 (14-15 września, hotel Sheraton w Warszawie, www.propertyforum.pl).


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 75.101.220.230
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!