PARTNERZY PORTALU

Jak deweloperzy zmienią warszawskie dworce PKP?

  • Autor: www.gazeta.pl
  • Dodano: 05 sie 2013 09:50

Budowę dwóch nowych dworców przygotowują kolejarze w Warszawie - po Zachodnim także Gdańskiego. Tylko czy komercja nie przytłoczy tam części potrzebnej podróżnym na odpowiednie parkingi i poczekalnie? I co z zaniedbanymi peronami i przejściami na Dworcu Zachodnim?

Kolej chce budować oba dworce rękami prywatnych inwestorów. Polega to na tym, że PKP wnosi grunt, zaś wybrana w negocjacjach firma stawia część dla pasażerów, a obok część komercyjną, np. biurowce. Potem obie strony mają czerpać zyski - wynajmą albo sprzedadzą powierzchnię.

Z tego kolej ma łatać ogromne długi. W ten sposób powstają już dworce w Poznaniu i Katowicach. Podobnie kolej zamierza teraz budować nowe dworce: Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska. W pierwszym przypadku inwestycją zajmuje się słowacka spółka HB Reavis. Wykonawcę Dworca Gdańskiego kolej chce wybrać w prowadzonych właśnie rokowaniach.

Najciekawsze biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe oraz biura serwisowane na sprzedaż lub do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Są jednak obawy, czy część komercyjna - czyli biurowce i sklepy - nie przytłoczą nowych dworców? Czy będą one wygodny dla podróżnych? Kiedy pod koniec zeszłego roku pokazano projekt Dworca Zachodniego okazało się, że dla pasażerów powstanie tam tylko mały "dworczyk", czyli niewielka podziemna hala z kasami o powierzchni 1 tys. 250 m kw. Jej budowa miała kosztować tylko ok. 6 mln zł, czyli 1,3 proc. wartości ogromnego kompleksu biurowego, który ma wyrosnąć obok. - Tu nie jest potrzebna wielka hala jako miejsce spotkań dużej liczby ludzi. Ten dworzec to tylko punkt na trasie podróżnego, który idzie z autobusu do pociągu i po drodze musi kupić bilet - stwierdził architekt Andrzej Bąkowski z biura FS&P Arcus, które projektuje kompleks.

W PKP przyznają teraz, że być może powierzchnia dla podróżnych nieco się zwiększy. Zastrzeżenia do zbyt małej wielkości dworca miał zgłaszać ratusz.

Inna wątpliwość dotyczy parkingów. Na pokazywanych projektach przy "dworczyku" na Warszawie Zachodniej widać zaledwie kilka miejsce postojowych. W firmie HB Reavis zasugerowano właśnie, że nie będzie nawet tych kilku miejsc. Kiedy dopytywała o to"Gazeta", okazało, że wersje ciągle się zmieniają. - Przed dworcem na pewno będzie kilka miejsce typu "Kiss & Ride", gdzie możne kogoś podwieźć, wyjąć walizki i pożegnać się - mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający pionem nieruchomości w PKP S.A.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Kasia 2013-08-05 10:32:59
    Jak ktoś projektuje dworzec, to może najpierw powinien się tam przejechać jako pasażer - i to nie raz czy dwa, tylko kilka razy. Wtedy jest szansa, że zrozumie specyfikę miejsca i dobrze je zaplanuje. Póki co Zachodni to najgorzej zorganizowany dworzec na jakim kiedykolwiek byłam. Zero informacji, jedna kasa, nie działające wyświetlacze, brak wjazdu dla ludzi z wózkami i walizkami, po 1 czy 2 ławkach na peron. Fatalnie!
  • Gigunia 2013-08-20 01:39:07
    Na Zachodnim w Warszawie nie będzie żadnego dworca tylko przystanek. Jak można dopuścić aby w stolicy ponoć europejskiego kraju jeden z kluczowych dworców wyglądał jak przystanek tramwajowy, bo właśnie tak ta wiata wygląda. Nie lepiej byłoby gdyby PKP sprzedała grunt deweloperowi a za tak uzyskane pieniądze zbudowała dworzec, choćby taki jak Warszawa Wschodnia?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.23.219.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!