PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Kiedyś kusił home office, dziś coworking

Shuuterstock/ Photographee.eu
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 13 sty 2020 10:09

Jak będzie zmieniał się coworking? Na razie robi furorę na rynku pracy. Pracownicy oddelegowani tymczasowo do takiej przestrzeni nie chcą już wracać do bazy. – Możemy przypuszczać, że wkrótce na rozmowach kwalifikacyjnych zaczną pojawiać się pytania od kandydatów: „U którego operatora będę mógł chociaż jeden dzień w tygodniu pracować?”. Do tej pory takim benefitem był home office. Sądzę, że wyprze go coworking – prognozuje Jarosław Pilch, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja najemcy Savills.

  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 13 sty 2020 10:09

- Ponad 40 proc. coworków jest rentownych. Prognozy mówią, że w 2020 r. na świecie działać będzie ich 26 tys. Tymczasem w 2015 r. mieliśmy niecałe 8 tys.

- W pięciu regionalnych miastach Polski funkcjonuje ponad 200 tys. mkw. elastycznej powierzchni biurowej, z czego 160 tys. mkw. w Warszawie.

- Dzisiaj coworki gromadzą przeciętnie ok. 70 – 80 członków. Jest to minimalne grono, w którym networking ma sens.

W pięciu regionalnych miastach Polski funkcjonuje ponad 200 tys. mkw. elastycznej powierzchni biurowej, z czego 160 tys. mkw. w Warszawie. W potwierdzonych planach jest otwarcie ponad 100 tys. mkw. w 36 lokalizacjach. Kraków ma jeszcze wiele do nadrobienia, bo coworki zajmują w mieście tylko 29 tys. mkw.

– Sektor galopuje. W najbliższej przyszłości będziemy obserwować restrukturyzację powierzchni mniejszych operatorów. Ich model biznesowy bazujący na metrażach 300-500 mkw., a w przypadku biur serwisowanych 1-1,2 tys. mkw. – przestaje działać. Podmioty te będą wypierane z rynku przez większych graczy – zapowiada Jarosław Pilch, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja najemcy Savills.

Zdaniem eksperta duże firmy wybierają te powierzchnie nie tylko na swoje siedziby, ale również lokują w niej większą cześć przedsiębiorstwa.

– Jest to m.in. element zarządzania ryzykiem. Wszystkie umowy najmu powyżej 12 miesięcy są widoczne jako obciążenie na bilansie. Regulacja MSS 16 sprawia, że coworking daje dodatkowy bonus, który wspiera bilans firmy – tłumaczy Jarosław Pilch.

Poza tym korporacjom ciężko podpisywać kontrakty wieloletnie na wynajem biura, ponieważ automatyzacja dotknie w przyszłości wiele branż i trudno jest przewidzieć wysokość i strukturę zatrudnienia.

– Jeden z moich klientów korporacyjnych, lider branży farmaceutycznej planuje w ciągu dwóch, trzech lat zredukować zatrudnienie o 200 osób. Gdyby dziś chciał podpisać 10-letnią umowę najmu, idealnie jest wspomóc się właśnie coworkingiem – tłumaczy Jarosław Pilch.

Ekspert dodaje, że na rynku dostrzegany jest jeszcze jeden trend: pracownicy są zaintrygowani przestrzenią coworkingową.

Strefa premium - propertynews.pl

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU PROPERTYNEWS.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 165.225.84.104 [85.128.12.226]
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!