PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Koszty eksploatacyjne w biurowcach? Taniej nie będzie

Koszty eksploatacyjne w biurowcach? Taniej nie będzie
fot. shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 27 wrz 2019 08:17

Miniony rok nie przyniósł znaczących zmian w całkowitym poziomie kosztów eksploatacyjnych. Odnotowane różnice mieszczą się w przedziale 1-2 proc. Knight Frank opublikował 5. edycję raportu pt. „Koszty i opłaty eksploatacyjne w budynkach biurowych”, zawierającego przegląd zmian i ich dynamikę w latach 2011-2018.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 27 wrz 2019 08:17

- Raport podsumowujący koszty i opłaty eksploatacyjne jest naszą flagową publikacją, na którą składa się wnikliwa analiza wielu danych i zmiennych. Coraz częściej sposoby rozliczeń kosztów między najemcami a właścicielem są różne, co dodatkowo komplikuje analizę – powiedziała Magdalena Oksańska, Head of Property Management Compliance w Knight Frank i jednocześnie autorka raportu

Na składowe kosztów eksploatacyjnych, które były analizowane w raporcie składa się 9 głównych grup, do których zaliczono: zużycie mediów, obsługa techniczna, ochrona i recepcja, sprzątanie powierzchni wspólnych, zarządzanie nieruchomością, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, użytkowanie wieczyste i pozostałe usługi.

Rok 2018 zachowuje proporcje i wielkości zbliżone do uśrednionych danych z lat poprzednich. W dalszym ciągu zdecydowanie najwyższy koszt stanowią media – 34,16% (w roku 2017 – 34,51%), podatki – 13,61% (2017 – 12,99%), ochrona i recepcja – 11,86% (2017 – 12,14%) i obsługa techniczna – 11,14% (dla porównania w roku 2017 wynik ten wynosił 10,99%). Przy tej okazji porównujemy również różne obszary. Na terenie warszawskiego Centralnego Obszaru Biznesu (COB) nastąpił niewielki spadek kosztów, a w innych lokalizacjach niewielki wzrost.

Jej zdaniem w kolejnych latach raczej nie można oczekiwać niższych kosztów eksploatacyjnych. W zasadzie we wszystkich grupach kosztów musimy spodziewać się podwyżek.

- Począwszy od mediów (szczególnie energii elektrycznej), które to bezpośrednio wpłyną na wzrost kosztów utrzymania biurowców jak i pośrednio na inne usługi. Zmiany dotyczące minimalnego wynagrodzenia oraz wyższych stawek godzinowych również będą miały bezpośredni wpływ na koszt usług – ochronę, recepcję, sprzątanie, jak i pośrednio na pozostałe usługi i prace niezbędne przy utrzymaniu obiektu. Inflacja powoduje coroczne podwyżki w podatku od nieruchomości, a zmiany w przepisach dotyczące wywozu odpadów - wzrost opłat za ich odbiór z budynków – dodaje ekspert Knight Frank

Zaskoczeniem mogą się wydawać wyniki analizy kosztów w budynkach wykorzystujących nowoczesne rozwiązania.

- Najnowocześniejsze budynki wbrew pozorom nie są też bardziej oszczędne jeśli chodzi o energię. Coraz większe wymagania użytkowników – lepsze powietrze, oświetlenie, itp. - spowodowały, że systemy budynkowe zapewniające odpowiedni komfort pracy są bardziej energochłonne – zwraca uwagę Magdalena Oksańska.

 

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.191.168
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.