PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Majówka pustoszy biurowce i.. portfele firm?

Majówka pustoszy biurowce i.. portfele firm?
shutterstock
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Dodano: 30 kwi 2018 14:55

Zdaniem części ekonomistów, długi weekend nie pozostaje bez wpływu na kluczowe wskaźniki makroekonomiczne. – Nowoczesny rynek pracy musi opierać się na zasadzie work-life balance, a efektywność nie zależy od liczby dni spędzonych w pracy – broni majówki Anna Wicha – dyrektor generalna Adecco Poland.

W 2018 roku fani długich weekendów mają ułatwione zadanie. Dni wolne od pracy, czyli pierwszy i trzeci maja wypadają odpowiednio we wtorek i czwartek. Wzięcie trzech dni urlopu pozwala zaplanować 9-dniowy wyjazd.

- Dla pracodawców to niełatwa sytuacja. Dni ustawowo wolne tną pierwszy tydzień maja na plasterki. Każdy dzień roboczy otoczony jest tymi wolnymi. To nie ułatwia planowania zadań, a czasem zupełnie uniemożliwia realizację niektórych przedsięwzięć. Wiele branż czeka po prostu dziewięciodniowa przerwa – mówi Anna Wicha.

Z szacunków opartych o dane Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że jeden dzień wolny od pracy obniża PKB o około 0,4 proc. To blisko 8 mld zł. Trudno jednak zakładać, że 30 kwietnia, 2 maja i 4 maja będą w tym roku wykorzystane z maksymalną efektywnością. To oznacza, że na długim weekendzie majowym PKB może tracić minimum kilkanaście miliardów złotych, a niewykluczone, że nawet dwa razy więcej.

Brytyjska firma Expert Market co roku przygotowuje raport, w którym klasyfikuje kraju według poziomu produktywności. Pod uwagę brany jest stosunek PKB per capita do średniej liczby godzin przepracowanych przez jedną osobę w ciągu roku. Jakie są wnioski?

- Więcej nie oznacza lepiej. Według rankingu z 2017 r., Polacy pracują średnio 1928 godzin rocznie. W zestawieniu z naszym PKB per capita, daje to 33 miejsce. A zwycięzcy Luksemburczycy poświęcają pracy tylko 1512 godzin rocznie. Ważniejsze od tego ile pracujemy jest to jak pracujemy – mówi Anna Wicha.

Entuzjaści długich weekendów mogą powołać się na jeszcze jeden argument. W 2017 roku przyrost gospodarczy w Polsce wyniósł wg GUS 4,6 proc. To więcej niż przewidywali eksperci i więcej niż w poprzednich latach, mimo zaledwie 250 dni roboczych. W XXI wieku nigdy nie było ich mniej. W trwającym roku, pomimo majówki, która idealnie wpasowuje się w środek tygodnia, do przepracowania jest łącznie 251 dni.

- Majówka nie jest problemem w skali makroekonomicznej. Polska musi poprawiać efektywność pracy poprzez rozwój nowych technologii, dopasowywanie programów nauczania do potrzeb rynku czy przyciąganie i zatrzymywanie talentów – mówi Anna Wicha. – Oczywiście dla konkretnych firm kilkudniowy przestój może być problematyczny. Rozwiązaniem może być plan urlopowy, ustalany wspólnie z pracownikami. Da się dzięki niemu uniknąć zaskoczeń i z wyprzedzeniem zaplanować pracę. W niektórych przypadkach warto rozważyć też zupełnie świadome zatrzymanie pracy na cały tydzień. Pracownicy, którzy bez problemów otrzymają trzy dni urlopu będą zadowoleni, a pracodawca uniknie rozterek – podpowiada dyrektor generalna Adecco Poland.

Już od dawna wiemy, że efektywność pracy jest ściśle związana z jakością odpoczynku. Potraktujmy więc majówkę jak inwestycję. A dla zestresowanych majówką pracodawców i ekonomistów najlepszą radą może być… zrobienie sobie długiego weekendu.

EEC On-line

Retransmisja sesji:

EEC Online - Sesja: Rynek nieruchomości komercyjnych – koniunktura, inwestycje, klient


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.238.248.103
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!