PARTNERZY PORTALU

Nowe wyzwania przed centrami usług wspólnych

Nowe wyzwania przed centrami usług wspólnych
Fot. Fotolia
  • Autor: www.pulshr.pl
  • Dodano: 20 lis 2017 07:09

Sektor nowoczesnych usług biznesowych (Business Services) stał się w ciągu dekady jednym z największych w polskiej gospodarce pod względem zatrudnienia i nadal się rozwija. Jednak przychodzi mu się zmierzyć z nowymi wyzwaniami.

Sektor Business Services rośnie w siłę. Jak wynika z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2017” opracowanego przez ABSL, w Polsce działa 1078 centrów usług wspólnych, które zatrudniają około 244 tys. pracowników. Tylko w ciągu ostatniego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 15 proc.

– Centrum usług wspólnych PwC w Katowicach zatrudnia 1,5 tys. pracowników. Parę lat temu zaczynaliśmy od kilku pracowników. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na tego rodzaju inwestycje, nawet w takich sektorach jak konsulting – mówi Michał Zwyrtek, dyrektor w katowickim oddziale PwC. – Myślę, że nie ma takiej branży, która nie mogłaby być beneficjentem centrum usług wspólnych – dodaje.

Najciekawsze biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe oraz biura serwisowane na sprzedaż lub do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nawet samorządy dostrzegły korzyści w sektorze BPO. – Są miasta, np. Tychy czy Bytom, które zaczęły tworzyć swoje centra usług wspólnych. Co prawda zajmują się one prostymi procesami, np. księgowością czy finansami, ale to się dzieje – komentuje Zwyrtek.


Braki kadrowe

Sektor Business Services boryka się z wyzwaniami rekrutacyjnymi, zwłaszcza że co roku zatrudnienie w branży rośnie o kilkanaście procent. Z kolei na rynku pracy warunki dyktują pracownicy. Jak uzupełnić braki kadrowe?

– Przy tak niskim poziomie bezrobocia, z jakim mamy do czynienia w tej chwili, pracodawcy muszą aktywować osoby z doświadczeniem, które wcześniej nie myślały o pracy w centrum usług wspólnych. Co więcej, jeśli w naszym zespole przeważają młodzi, ciężko wówczas zarządzać rotacją – mówi Michał Pertkiewicz, HR Business Partner, Katowice Hub, Unilever.

Wtóruje mu Anna Podolska, Talent Acquisition Team Leader, Hays Poland. – Rekomendujemy naszym klientom osoby ze starszego pokolenia, które mają odpowiednie kompetencje, a dotychczas nie myśleli o pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. Dobrym przykładem są nauczyciele języków obcych – komentuje.

– Sięgnijmy również po młode mamy i zaproponujmy im na przykład pół etatu. Kolejnym rozwiązaniem jest również ściąganie pracowników z zagranicy – dodaje ekspert Hays.

Zdaniem Marcina Nowaka, dyrektora zarządzającego Infrastructure Service na Europę Wschodnią w Capgemini Polska, dyrektora regionalnego ABSL, zatrudnienie osób 50+ to dobry pomysł, choć jego realizacja jest znacznie trudniejsza. – Dla osób 50+ trzeba wprowadzić system szkoleń, by były chętne oraz by umiały odnaleźć się w środowisku korporacyjnym – mówi.

Zdaniem eksperta Capgemini, warto także sięgać po ludzi z zagranicy oraz zmotywować ludzi z mniejszych regionów do pracy w sektorze. – We współpracę musi również włączyć się administracja publiczna. Niektóre programy zabierają ludzi z rynku pracy – ocenia. – Dużą rolę odgrywają firmy rekrutacyjne, które powinny napędzać system pomysłami – dodaje.

Czytaj więcej: Braki kadrowe, automatyzacja i rotacja. Z tymi wyzwaniami mierzy się sektor SSC/BPO

 


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.4.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!