PARTNERZY PORTALU

Trójmiejska motorewolucja

Trójmiejska motorewolucja
fot. Pixabay
  • Autor: PAP
  • Dodano: 05 wrz 2017 17:39

Pod koniec roku na terenie aglomeracji trójmiejskiej udostępniona ma być usługa carsharingu (wynajmu auta na czas). Usługa ma być zintegrowana z przyszłym systemem komunikacji metropolitalnej oraz biletem metropolitalnym.

W poniedziałek w Gdyni prezydenci i burmistrzowie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz przedstawiciele trzech firm, które będą odpowiedzialne za funkcjonowanie wynajmu hybrydowych i elektrycznych samochodów podpisali list intencyjny dotyczący wdrożenia usługi carsharingu. Chodzi o wynajem aut na czas (minuty, godziny).

Dyrektor Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, Michał Glaser zapowiedział po podpisaniu listu, że pierwsze samochody współdzielone w miastach obszaru metropolitalnego pojawią się już pod koniec roku. Wyjaśnił, że w grudniu bieżącego roku swoje usługi zaoferuje pierwsza firma, w styczniu 2018 roku - druga, a na wiosnę przyszłego roku - trzecia. List intencyjny podpisali reprezentanci trzech spółek: Panek, Traficar i Keratronik.

Najciekawsze biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe oraz biura serwisowane na sprzedaż lub do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, Aleksandra Dulkiewicz jest przekonana, że tylko rozwój usługi w wymiarze metropolitalnym może przynieść najlepsze korzyści mieszkańcom i turystom.

Wiceprezydent Gdyni, Bartosz Bartoszewicz podczas spotkania zaznaczył, że "samorządowcy powinni różnymi sposobami sprzyjać rozwojowi tej usługi i dążyć by około 2020 roku proekologiczny carsharing elektryczny, zeroemisyjny był upowszechniony". Gdynia jest liderem projektu.

W projekcie uczestniczą nie tylko Gdańsk, Gdynia i Sopot ale też sąsiednie miasta i gminy: Pruszcz Gdański, Wejherowo, Rumia i Reda. "Chociaż carsharing jest usługą komercyjną, to gminy muszą ją razem skoordynować, aby była to usługa pełna i jak najbardziej przyjazna dla naszych mieszkańców" - argumentował burmistrz Redy, Krzysztof Krzemiński.

Zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej, Piotr Grzelak wyjaśnił, że carsharing można np. włączyć do platformy biletu metropolitalnego oraz w przyszłości do taryfy, która promować będzie dojazdy do węzłów przesiadkowych.

Spółka Panek CarSharing poinformowała w komunikacie, że "samorządy Gdańska, Gdyni, Sopotu, Rumii i Wejherowa zadeklarowały wsparcie inicjatywy carsharingu, które może polegać na ustanowieniu preferencyjnych stawek za parkowanie". Firma podała, że mogą być też udostępniane specjalne miejsca dla samochodów. Samorządy zadeklarowały też chęć pomocy w promocji usługi i przybliżaniu idei współdzielonej mobilności. Decyzja o udzielonym wparciu ma być określona przez każdy z samorządów indywidualnie.

Miasta uznały, że dzięki usłudze carsharingu mieszkańcy będą mieli możliwość posiadania samochodu bez konieczności jego kupowania oraz będą mieli możliwość korzystania z różnorodnych form ekologicznego transportu. Samorządowcy liczą, że dzięki wdrożeniu usługi wynajmu samochodów może zmniejszyć się liczba samochodów, które są użytkowane w sposób sporadyczny. Spodziewają się też wymiany aut na bardziej nowoczesne, niskoemisyjne.

Wiosną 2017 r. usługę wynajmu samochodów elektrycznych w Gdańsku uruchomiła Energa. Z wynajmu mogą korzystać pracownicy firm rezydujących w kompleksie biurowym Olivia Business Centre (swoje siedziby ma tutaj ok. 200 firm zatrudniających ponad 5 tys. osób). Carsharing Energi jest usługą skierowaną do klientów biznesowych i instytucjonalnych.

Federalne Stowarzyszenie Carsharingu w Berlinie w lutym br. poinformowało, że liczba osób korzystających z wypożyczalni miejskich samochodów w Niemczech wzrosła w ciągu roku o 36 proc., do 1,7 mln. Takie usługi oferowane są w 600 miastach na terenie Niemiec. Według raportu Stowarzyszenia, w centrach miast samochód z wypożyczalni zastępuje 20 samochodów prywatnych. Usługi carsharingu w Niemczech oferuje ponad 150 firm, w tym znani producenci samochodów (BMW, Daimler, Citroen).


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.4.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!