PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Własne biuro wciąż na topie. Kto kupuje? Kto wynajmuje?

Własne biuro wciąż na topie. Kto kupuje? Kto wynajmuje?
Fot. pixabay
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 31 sty 2018 12:07

Choć na rynku nadal dominuje najem, to alternatywą dla wielu firm stał się zakup własnej siedziby. Inwestycję w środki trwałe w 2016 r. planowało bowiem aż 66 proc. polskich przedsiębiorstw. Z powodu wysokich stawek za czynsz w atrakcyjnych lokalizacjach małe podmioty często posiłkują się najmem w innych miejscach, np. na obrzeżach miast, czy ograniczają zajmowaną powierzchnię do minimum np. do wynajętego pokoju.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 31 sty 2018 12:07

Według PARP w Polsce działa 1,84 mln aktywnych firm, spośród których 99,8 proc. to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Większość z nich wynajmuje swoje siedziby, choć w praktyce okazuje się, że zakup biura może być bardziej opłacalny od jego długoterminowego najmu. Przy niskim poziomie stóp procentowych i atrakcyjnych warunkach kredytowania rata kredytu może być niższa od miesięcznej kwoty za czynsz. Własny lokal umacnia pozycję rynkową firmy, jednak wyzwaniem pozostaje nie tylko jego finansowanie, ale także jego funkcjonalna aranżacja. Jak zagospodarować niewielką przestrzeń biurową, która będzie wspierać komfort i efektywność pracownika?

W największych miastach Polski nie brakuje powierzchni biurowych dostępnych pod wynajem. Firmy mogą wybierać spośród miejsc w nowoczesnych, szklanych biurowcach, przestrzeniach coworkingowych czy kameralnych budynkach. Według Cushman & Wakefield w III kwartale 2017 r. Warszawa dysponowała 198 tys. m kw. powierzchni biurowej. Stawki za najem najlepiej wyposażonych i zlokalizowanych biur w stolicy wynoszą ok 21-25 euro za mkw. W mniejszych ośrodkach wahają się one od 11 do nawet 15,5 euro za mkw., co w przypadku najtańszego lokalu o powierzchni 50 mkw. daje kwotę czynszu w wysokości ok. 2288 zł za miesiąc. 

– Z powodu wysokich stawek za czynsz w atrakcyjnych lokalizacjach małe podmioty często posiłkują się najmem w innych miejscach, np. na obrzeżach miast, czy ograniczają zajmowaną powierzchnię do minimum np. do wynajętego pokoju. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup biura z pomocą kredytu – wskazuje Monika Mojzesowicz, dyrektor departamentu Produktów dla Firm, Expander Advisors. – Jest to co prawda bardziej wymagające rozwiązanie – przedsiębiorca będzie związany z daną lokalizacją dość dużym zobowiązaniem finansowym – jednak w dłuższej perspektywie bardziej opłacalne. Spłacając każdą ratę kredytu, zwiększamy majątek własnego przedsiębiorstwa, podczas gdy wynajmując – płacimy komuś innemu. Pamiętajmy też, że kupując biuro dla firmy nie jesteśmy skazani na daną lokalizację do końca funkcjonowania przedsiębiorstwa. Taki lokal możemy niemal w każdej sytuacji sprzedać – mówi Monika Mojzesowicz, Expander.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.236.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!