PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Zachować konkurencyjność. Nowe podejście do zarządzania starszymi biurowcami

Zachować konkurencyjność. Nowe podejście do zarządzania starszymi biurowcami
Strefa coworkingowa w Galerii Posnania, fot. Apsys Polska
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 10 lis 2020 15:06

Przez ostatnie kilka lat polski rynek biurowy cechowała dobra koniunktura. Duże zapotrzebowanie na powierzchnię biurową sprawiało, że zainteresowaniem najemców cieszyły się nie tylko najnowsze budynki, ale również starsze obiekty. Rok 2020 przyniósł wiele zmian, nie omijając sektora nieruchomości biurowych. Jaką przyszłość mają przed sobą starsze biurowce w obliczu niepewnej sytuacji rynkowej i przyspieszonego rozwoju technologicznego?

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 10 lis 2020 15:06

Z danych firmy Cushman & Wakefield wynika, że w I poł. 2020 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej na dziewięciu największych rynkach w Polsce wzrosły o 6% r/r do ok. 11,5 mln mkw. Jak zauważają eksperci firmy JLL, większość prac budowlanych w Polsce realizowana jest bez zakłóceń, ale terminy oddania do użytku niektórych budynków przesuwają się w czasie.

Polski rynek jest stosunkowo młody: średni wiek budynków biurowych w głównych miastach w Polsce wynosi 10 lat, podczas gdy przykładowo w Stanach Zjednoczonych już 50. Ze względu na wysoką podaż nowych projektów za starsze obiekty uważa się budynki, które zostały oddane do użytku w Polsce przed 2005 r. Dane Knight Frank wskazują, że już w II połowie ubiegłego roku takie biurowce stanowiły ok. 30% łącznej oferty w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu, Katowicach i Łodzi.

W ostatnich latach potrzeby i oczekiwania najemców nieustannie ewoluowały, a biurowce, by pozostać konkurencyjne na rynku, musiały za nimi nadążać. Dodatkowym wyzwaniem stał się dla nich rok 2020, w którym pod wpływem kryzysu pandemicznego wiele firm zmieniło klasyczny model pracy stacjonarnej na rzecz rozwiązań hybrydowych lub systemu całkowicie zdalnego, stawiając pod znakiem zapytania zasadność wynajmu powierzchni biurowej. Popularność tzw. home office i nowe wymagania dotyczące infrastruktury oraz metrażu nie spowodowały całkowitego odstąpienia od pracy w biurze, ale wpłynęły na zmiany po stronie popytowej. Z tego względu zarówno w stolicy, jak i na rynkach regionalnych wzrósł udział ofert podnajmu w całkowitej podaży powierzchni na wynajem, jednocześnie coraz większym zainteresowaniem cieszą się biura coworkingowe i elastyczne umowy najmu. Z drugiej strony istotnym trendem rynkowym stało się zapotrzebowanie na większe powierzchnie biurowe, które wiąże się z rozwojem przedsiębiorstw z branż o dużej odporności, przede wszystkim firm technologicznych i IT. Większe wymagania co do wielkości biura wynikają także z konieczności wdrożenia restrykcyjnych zasad bezpieczeństwa pracowników, zapewnienia bezpiecznego dystansu i odpowiednich odległości między stanowiskami pracy. Wartością na rynku biurowym jest dziś jak najszybsze adaptowanie się do nieprzewidywalnych warunków. Przewiduje się, że model „core&flex”, który zakłada, że do dyspozycji firm, które posiadają siedzibę w danym budynku, dostępna jest dodatkowa elastyczna przestrzeń na wypadek nagłych zmian w zatrudnieniu, zdecydowanie zyska na popularności.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.79.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!