PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Znajomość prawa podstawą dobrego zarządzania nieruchomościami

Znajomość prawa podstawą dobrego zarządzania nieruchomościami
Małgorzata Więcko, RICS, dyrektor w Dziale Zarządzania Nieruchomościami, JLL
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 31 mar 2016 17:21

Profesjonalizm, doświadczenie i inwencja zarządcy to tylko niektóre cechy niezbędne, aby dobrze zarządzać budynkiem. Bardzo ważna jest znajomość aktów prawnych i możliwie jak najszybsze reagowanie na zmiany, aby zapewnić ciągłość procesów operacyjnych, ale także poinformować właściciela nieruchomości o wpływie nowej legislacji na wyniki finansowe danego obiektu - mówi Małgorzata Więcko, RICS, dyrektor w Dziale Zarządzania Nieruchomościami, JLL.

  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 31 mar 2016 17:21

Zarządzanie wymaga niezbędnej wiedzy i umiejętności prawidłowego zastosowania tej wiedzy po to, aby dana nieruchomość mogła funkcjonować prawidłowo – zarówno chodzi tu o aspekty gospodarcze, jak i prawne.

Poniżej wymieniam kilka ważnych zmian legislacyjnych, które mają zdecydowany wpływ na bieżące zarządzanie nieruchomościami, a zostały wprowadzone przez odpowiednie jednostki gospodarcze w ostatnim czasie. Wyjaśniam również, co nowe przepisy oznaczają dla zarządców nieruchomości, a w konsekwencji dla ich właścicieli.

1. Ustalenie płacy minimalnej (od 1 stycznia 2016 r. minimalne miesięczne wynagrodzenie za pracę to 1 850 zł - Dz. U. poz. 1385) oraz ozusowanie umów zlecenia (nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 2014 r., poz. 1831).

Ustalenie płacy minimalnej i ozusowanie umów zlecenia to przede wszystkim możliwość podwyżek w wynagrodzeniu firm sprzątających i ochroniarskich oraz obsługi technicznej budynków. Wysokość opłat za te usługi ma bezpośredni wpływ na wysokość kosztów eksploatacyjnych, a co za tym idzie, także na wzrost opłat eksploatacyjnych w tych grupach kosztów od 11 proc do nawet 35 proc.

2. Energetyka - zielone certyfikaty (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/28/WE; dodatkowo ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii – w trakcie przygotowania jest nowelizacja).

Zarządcy przy tworzeniu budżetów oraz szacowaniu wysokości kosztów eksploatacyjnych będą musieli wziąć pod uwagę wyższą cenę certyfikatów, które są świadectwem potwierdzenia pochodzenia energii (zielone certyfikaty). Koszt ten może zwiększyć się o 2 proc., z 15 proc. do 17 proc., co może mieć bezpośrednie przełożenie na wysokość cen energii elektrycznej. Jeżeli chodzi o podwyżki cen energii, to należy także wspomnieć o zapowiadanych karach dla Polski, w związku z brakiem ratyfikacji przepisów o ograniczeniu emisji CO2.

3. Użytkowanie wieczyste (aktualizacje opłat; ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, art. 77.1).

Jeżeli chodzi o użytkowanie wieczyste to urzędy mogą dokonywać aktualizacji opłaty. Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, podlega aktualizacji nie częściej niż raz na 3 lata, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej, od wartości nieruchomości określonej na dzień aktualizacji opłaty. Informacja o zmianie wysokości musi być przekazana w formie nowej decyzji dostarczonej do siedziby spółki do końca grudnia roku poprzedniego w stosunku do kolejnego roku obowiązywania nowej stawki. Zatem jeżeli nie otrzymano takiej aktualizacji, stawki zostają bez zmian.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Janusz okrzesik 2016-03-31 22:15:17
    Po co tyle tekstu. I tak za wszystko zgodnie z umową zapłaci nie zarządca tylko najemca? Lepiej napisać artykuł co strona, o których paradoksalnie zarządca często zapomina ma zrobić.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.224.127.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!