PARTNERZY PORTALU


100 dni w lockdownie. Gastronomia nie ma tlenu

100 dni w lockdownie. Gastronomia nie ma tlenu
Shutterstock
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 sty 2021 13:29

100 dni – tyle minie ostatniego dnia stycznia od chwili, gdy gastronomia wróciła do trybu zamkniętego – dania mogą być serwowane tylko na wynos lub z dowodem. Część restauratorów postanowiła walczyć, część zawiesiła swoją działalność. Każdy tydzień walki pogłębia jednak przekonanie, że biznesu może nie dać się uratować.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 sty 2021 13:29

Ogłoszone przez Ministerstwo Zdrowia przedłużenie lockdownu w Polsce do końca stycznia to decyzja spodziewana, ale jednocześnie pogłębiająca apatię w której znajduje się europejska gospodarka. Z jednej strony Polska znajduje się w podobnej sytuacji, co większość Europy – obostrzenia, reżim, harda walka z pandemią. Z drugiej strony program wsparcia oferowany przedsiębiorcom wciąż jest na innym poziomie niż te w Europie. Jak mówią specjaliści z Centrum Doradztwa Gospodarczego Kiżuk & Michalska obecną sytuację najpoważniej odczuwa gastronomia, hotelarstwo i turystyka.

Gastronomia dusi się

Jak mówią specjaliści z Centrum Doradztwa Gospodarczego Kiżuk & Michalska upadło już wiele restauracji, a inne szykują się do restrukturyzacji.

  - Nigdy wcześniej w naszej działalności nie otrzymywaliśmy tylu pytań o możliwość sprzedaży lub odstąpienia restauracji, klubu czy kawiarni. Pojawiają się także hotele i pensjonaty. To doskonały obraz tego, że branże zamknięte 24 października nie mają już powietrza, duszą się, upadają, bo nie dość, że brakuje jasnego wsparcia gwarantującego im dalsze funkcjonowanie, tak powstaje wrażenie, że ten lockdown się nigdy nie skończy. Przedsiębiorcy tracą siłę do walki. Gastronomia to bardzo ryzykowny rodzaj działalności. Widzimy, że skala bankructw jest duża i upadają naprawdę silne marki – mówi Katarzyna Michalska z Centrum Doradztwa Gospodarczego Kiżuk & Michalska. – Upadają restauracje, ale przecież kawiarnie, lodziarnie, bary, cocktail bary również nie mają szans na generowanie jakiegokolwiek przychodu. Spotykamy się z głosami, że prowadzenie lokalu na wynosi to „działanie na przetrwanie”. Nie ma z tego zysków, a prowizje dla firm dowożących jedzenie to nawet 30 proc. marży całego posiłku. Gastronomia znalazła się w potrzasku – mówi Katarzyna Michalska.

Doradzamy naszym klientom walkę o klientów, szukamy sposobów

Czy możliwa jest restrukturyzacja lokalu gastronomicznego? W tak kryzysowej sytuacji jak obecnie wiele firm decyduje się na zwolnienia pracowników lub dynamiczne przejście w tryb dowozowy. To daje perspektywę przetrwania, ale nie zawsze jest receptą na sukces. – Doradzamy naszym przedsiębiorcom zawsze walkę o klientów. Rozpoczęcie przygotowania cateringu, obiady domowe, dania gotowe zapakowane do domu, poszerzenie oferty lub jej dywersyfikację. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie zawsze jest to możliwe. Sytuacja gastronomii jest bardzo trudna i tylko konkretne wsparcie może ochronić restauracje i kawiarnie przed upadkiem – mówi Filip Kiżuk.

– Przedłużenie lockdownu do końca miesiąca poskutkuje pewnie kolejnymi bankructwami. Najgorsze jest zdanie z poniedziałku, gdzie Minister Zdrowia powiedział wprost, by nie spodziewać się dużych poluzowań w gospodarce w lutym. Trudno o optymizm w takiej sytuacji – mówi Filip Kiżuk.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.42.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!