Przypomnijmy, że to już piąta edycja „Inwestora bez granic”, konkursu ściśle związanego z Europejskim Kongresem Gospodarczym. Jego idea pozostaje ponadczasowa – chodzi o wyróżnienie w ramach jednego konkursu inwestorów zagranicznych w Polsce i polskich firm aktywnych na europejskim i światowym rynku.

Wyróżnienie przyznawane jest w dwóch kategoriach - „Inwestor zagraniczny w Polsce” oraz „Polski inwestor za granicą”.

Zobacz wszystkich laureatów

- Chcemy nagradzać odpowiedzialnych inwestorów zagranicznych w Polsce oraz wskazywać najlepsze praktyki firm polskich inwestujących za granicą - powiedział Wojciech Kuśpik, prezes PTWP, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Kiedy wybuchł kryzys pandemii nie wiedzieliśmy, jak będzie wyglądał powrót do wzrostu gospodarczego. Dziś przypomina od on literę "V", czyli dość silne odbicie w gospodarce polskiej oraz międzynarodowej - skomentował Michał H. Mrożek, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

- PAIiH wspiera polskie przedsiębiorstwa w ekspansji zagranicznej i wspiera zagraniczne firmy inwestujące w Polsce. Polskie firmy inwestujące za granicą są naszą narodową dumą. Inwestorzy zagraniczni dobrze sie w Polsce czują, 90 proc. inwestorów myśli o kolejnych inwestycjach - przekonuje Krzysztof Drynda, prezes PAIiH.

„Polski inwestor za granicą”

Tytuł Inwestora bez granic dla firmy realizującej dynamiczny plan międzynarodowej ekspansji na europejskim rynku przesyłek dla e-commerce otrzymał Inpost.

- Chciałem podziękować za wyróżnienie. Jest to podsumowanie bardzo ciężkiego, ale i dynamicznego roku. Z jednej strony mieliśmy wejście na giełdę, z drugiej akwizycje. W Inpoście mówimy, że nie ma granic. Po przejęciu Mondial Relay stajemy się paneuropejską firmą – powiedział odbierając wyróżnienie Damian Niewiadomski, wiceprezes Inpostu.

Damian Niewiadomski, wiceprezes Inpostu
Damian Niewiadomski, wiceprezes Inpostu

Po spektakularnym debiucie na giełdzie Euronext Amsterdam w styczniu 2021 r. polski dostawca przesyłek dla e-commerce zrealizował równie spektakularną operację otwierającą mu perspektywę ekspansji na dużej części rynku Europy Zachodniej.

InPost sfinalizował w lipcu przejęcie od niemieckiej Otto Group francuskiej firmy Mondial Relay. Wartość transakcji wyniosła 513 mln euro. Przejęcie ma pozwolić grupie InPost na wejście na rynki Francji, krajów Beneluksu i Półwyspu Iberyjskiego.

Mondial Relay ma około 15,8 tys. punktów odbioru i nadawania w kilku krajach europejskich. We Francji jest drugą co do wielkości siecią, obejmującą 11 tys. punktów. Według szacunków, francuski rynek e-commerce jest wart około 56 miliardów euro.

W wyniku przejęcia InPost stanie się największą w Europie platformą dostaw dla e-commerce. Poza rozszerzeniem rynku i przyspieszeniem międzynarodowej ekspansji firma spodziewa się wzrostu EBITDA o 100-150 mln euro w średnim okresie.

InPost ma sieć paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fulfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W 2020 roku InPost obsłużył 249 milionów przesyłek, współpracując z ponad 26 tysiącami e-sprzedawców.

Firma, nie zaniedbując polskiego rynku, rozbudowała sieć paczkomatów, która przekroczyła już 13 tys. lokalizacji. Najnowsze urządzenia są autonomiczne – zasila je energia słoneczna. Program „Green City”, którym InPost wpisuje się w trend zielonej gospodarki, do końca roku obejmie kilkadziesiąt miast w Polsce.

„Inwestor zagraniczny w Polsce”

Wyróżnienie otrzymał Amazon.

Globalny lider e-commerce konsekwentnie rozwija infrastrukturę logistyczną, budując w Polsce hub dla naszej części Europy. Amazon kontynuuje inwestycje w Polsce. Nowy obiekt w Świebodzinie to dziesiąte już centrum logistyczne Amazon w Polsce, które zostanie wyposażone w zaawansowaną technologię Amazon Robotics – pracowników będzie wspierać 3 tys. robotów.

- Dziękuję za wyróżnienie. W Polsce jesteśmy od ponad dekady. Zatrudniamy coraz więcej osób. Tylko od 2020 r. Amazon stworzył w Polsce 5 000 miejsc pracy, zwiększając łączną liczbę stałych pracowników do 23 000. Ponadto, od 2012 r. Amazon w Polsce wygenerował ponad 12 mld złotych inwestycji. Staramy się czynić Polska gospodarkę mocniejszą - powiedział Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.

Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazona.pl.
Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazona.pl.

Według raportu firmy Keystone przedsiębiorstwa należące do łańcucha dostaw Amazona (oferujące m.in. usługi budowlane, transportowe, usługi w zakresie nieruchomości oraz różnego rodzaju usługi profesjonalne) w zeszłym roku przyczyniły się do stworzenia 18 000 miejsc pracy.

Ponadto od 2012 r. Amazon w Polsce wygenerował ponad 12 mld złotych inwestycji. Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe (infrastruktura, centra logistyki, biura, centra rozwoju technologii, itd.), jak i wydatki operacyjne (nowe miejsca pracy w Polsce). Wspomniane inwestycje bezpośrednie korzystnie wpływają na lokalną gospodarkę.

Tylko w 2020 r. Amazon umożliwił rozwój 2 500 małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które sprzedają swoje produkty w sklepach Amazon na całym świecie, korzystając także z narzędzi i usług dostępnych w serwisie. MŚP niezmiennie odpowiadają za ponad 50 proc. sprzedaży w sklepach internetowych Amazon. Tylko w 2020 r. wartość eksportu polskich firm sprzedających na Amazonie wyniosła ponad 2,2 mld złotych.

Amazon jest największym pracodawcą ze Stanów Zjednoczonych w Polsce i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem. Od 2012 roku wygenerował ponad 12 mld zł inwestycji w Polsce w infrastrukturę, badania i technologie oraz koszty osobowe. W Polsce realizuje swoją regionalną strategię w oparciu o centra logistyki e-commerce zlokalizowane w ważnych komunikacyjnie miejscach kraju, a także wykorzystując potencjał Centrum Rozwoju Technologii Amazon i oddziału Amazon Web Services.

W gronie nagrodzonych jest także IKEA

- W tym roku celebrujemy nasze 60-lecie w Polsce. Jednak Ikea to nie tylko meble, to także centra dystrybucji i handlu, a nawet farmy wiatrowe. W końcu także znacząca część naszych mebli pochodzi z Polski. Można powiedzieć, że nasza historia zaczęła się już w Polsce sześć dekad temu i to love story wciąż trwa – powiedziała Karin Sköld, prezeska i dyrektorka generalna do spraw zrównoważonego rozwoju spółki Ikea Retail w Polsce.

Karin Sköld, prezeska i dyrektorka generalna do spraw zrównoważonego rozwoju spółki Ikea Retail w Polsce.
Karin Sköld, prezeska i dyrektorka generalna do spraw zrównoważonego rozwoju spółki Ikea Retail w Polsce.

Ikea w naszym kraju jest obecna już od sześciu dekad. Polska zajmuje szczególne miejsce na globalnej mapie działalności tej firmy. Właśnie tutaj zlokalizowane są fabryki mebli, sklepy oraz centra dystrybucji i handlu, a nawet farmy wiatrowe. W Polsce w ramach czterech grup (Ingka, Inter Ikea, Ikano i Interogo) działa aż osiem spółek z korzeniami w Ikei.

Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli Ikei na świecie – co piąty mebel wyprodukowany jest w naszym kraju. Spółka Ikea Purchasing współpracuje z prawie 90 polskimi dostawcami produktów oraz blisko 60 przewoźnikami.

Ikea w Polsce zatrudnia ponad 16 tysięcy osób, a dodatkowe 75 tysięcy to pracownicy dostawców, z którymi Ikea współpracuje. Roczna wartość eksportu mebli produkowanych dla Ikea w Polsce przekracza 12 mld złotych.

Sklepy szwedzkiej grupy obecne są w dziewięciu polskich miastach. Dwunasty taki obiekt działający pod szyldem Ikea – placówka w Szczecinie – ma być najbardziej zrównoważonym tego typu sklepem w Polsce – energooszczędnym i niezależnym do miejskiej sieci ciepłowniczej.

W Polsce rozwijają się nie tylko sklepy Ikea, ale także sześć centrów handlowych należących do Ingka Centres. Na ich terenie zlokalizowanych jest ponad 700 sklepów. IKEA w Polsce to także założony w 2010 roku IKANO Bank oferujący klientom proste rozwiązania w zakresie bankowości i finansów, a w szczególności ofertę kredytów konsumenckich. Centrum Dystrybucji w Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego odpowiada za dostawę mebli oraz artykułów wyposażenia wnętrz do 32 lokalizacji Ikea na 13 rynkach.

W Warszawie zlokalizowane jest centrum obsługi klienta oraz dział IT, który świadczy usługi na rzecz współpracowników Ikea pracujących w 27 krajach na całym świecie. Poznański oddział Business Service Center obsługuje Grupę Ingka w Europie w zakresie finansów oraz HR.

Ikea jako firma, dla której zrównoważony rozwój jest ważnym elementem strategii, inwestuje w odnawialne źródła energii (OZE). Ikea w Polsce posiada drugie największe portfolio farm wiatrowych po USA, w które zainwestowała blisko 1 mld złotych. Od 2016 roku na terenie Polski działa 80 turbin wiatrowych ulokowanych na sześciu farmach. Inwestycje te przybliżają Ikea do osiągnięcia globalnego celu stania się firmą neutralną klimatycznie do roku 2030.

 

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl