PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Centra handlowe mają wielki problem. Najnowsze wyniki tylko to potwierdzają

Centra handlowe mają wielki problem. Najnowsze wyniki tylko to potwierdzają
Fot. Shutterstock, DigitalMammoth
  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 13 maj 2020 10:08

Dane z centrów handlowych z ostatnich dwóch miesięcy są druzgocące. Spadki odwiedzalności i obrotów sięgają kilkudziesięciu procent. To oczywiście efekt pandemii, jednak branża już od kilku lat szukała pomysłów na galerie nowej generacji, które będą odpowiadać zmieniającym się potrzebom klientów. Koronawirus zmieni rynek centrów handlowych. Pytanie: jak głębokie będę te zmiany.

  • Autor: propertynews.pl
  • Dodano: 13 maj 2020 10:08

Początek pandemii, początek wielkich spadków

Ograniczenie w handlu w Polsce, spowodowane epidemią, zaczęły się w połowie marca. Wtedy centra handlowe praktycznie zamarły. Retail Institute podał najnowsze dane z galerii z ostatnich miesięcy.

W marcu obroty najemców prowadzących działalność w 140 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute spadły o 62 proc. rdr, a zagregowana wartość obrotów na koniec I kw. była o 18,9 proc. niższa niż w tym samym czasie 2019 roku.

W marcu średni obrót spadł z 767,7 zł do 290,7 zł na mkw. powierzchni najmu, przy czym największe spadki odnotowała branża modowa (73 proc. rdr), którą w dół ciągnęły najmocniej: odzież i akcesoria sportowe (80,1 proc. rdr), obuwie (75,9 proc. rdr) oraz moda męska (74,2 proc. rdr).

Wbrew spekulacjom, w marcu spadły również obroty specjalistycznych sklepów spożywczych (-16,6 proc. rdr) oraz najemców z kategorii zdrowie i uroda (-24,3 proc. rdr). Obroty za kwiecień są bliskie zeru, co dla nikogo nie jest chyba wielkim zaskoczeniem. 

Poza branżą modową pod kreską są również: usługi, kawiarnie, restauracje i sektor rozrywkowy. Niestety ponowne otwarcie kawiarni i restauracji przy obecnych restrykcjach i limitach wejść do lokalu (osoba na 15 m.kw), może oznaczać, że dla wielu firm dalsze prowadzenie działalności w takich warunkach będzie nieopłacalne. 

W równie trudnej sytuacji znaleźli się właściciele i zarządcy centrów handlowych, których przychody w okresie od 14 marca do 4 maja spadły praktycznie do zera. W tym czasie centra były otwarte i ponosiły wszystkie koszty, tj. podatki od nieruchomości, użytkowanie wieczyste, serwisy sprzątające, zobowiązania w stosunku do banków i wiele innych. Począwszy od 4 maja, przez kolejne 3 miesiące wynajmujący i najemcy, w toku indywidualnych rozmów, będą musieli wypracować nowe warunki najmu.

"Deklaracja 16 firm zarządzających centrami handlowymi gotowości wsparcia najemców w tym trudnym czasie jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Retail Institute już na początku kryzysu sygnalizował, że wypracowanie uniwersalnego rozwiązania czynszowego dla wszystkich branż operujących w centrach handlowych jest niemożliwe" - czytamy w informacji.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.87.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!