PARTNERZY PORTALU


Centra handlowe zbroją się na otwarcie. Ich przestój to dziura w budżecie na poziomie ok. 2 mld zł miesięcznie

Centra handlowe zbroją się na otwarcie. Ich przestój to dziura w budżecie na poziomie ok. 2 mld zł miesięcznie
Fot. Shutterstock
  • Autor: PAP
  • Dodano: 29 kwi 2020 19:20

Ograniczenie działalności handlu i usług oraz rozrywki w ponad 550 centrach w Polsce, tylko na miesiąc, skutkuje tym, iż nie wygenerują one sprzedaży na poziomie ok. 10,5 mld zł. "To z kolei oznacza dziurę w budżecie ok. 2 mld zł z tytułu VAT" - podał dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych Radosław Knap.

Dodał, że na szczegółowe dane dot. strat branży jeszcze trzeba trochę poczekać. "Spodziewamy się jednak ogromnych spadków przychodów, ponieważ według PRCH Footfall Trends Index, odwiedzalność centrów handlowych w marcu spadła o 45 proc. Tak znaczących spadków nie odnotowaliśmy jeszcze nigdy podczas 12-letniej historii prowadzenia analiz w ramach PRCH Footfall Trends Index" - wyjaśnił.

Wraz z otwarciem centrów handlowych będą stosowane nowe zasady bezpieczeństwa, które przewidują m.in. kontrole prawidłowego noszenia maseczek oraz pilnowanie liczby kupujących – powiedział PAP dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych Radosław Knap. Dodał, że nie będzie kamer termowizyjnych.

W ostatnich dniach Polska Rada Centrów Handlowych wraz przedstawicielami rządu oraz reprezentacją właścicieli, zarządców i najemców opracowywała zasady otwierania placówek, tak aby zapewnić najwyższy standard bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i pracownikom - wskazał Knap.

Jak zaznaczył szef PRCH, w wielu obiektach handlowych już pojawiły się specjalne oznaczenia na podłogach, sugerujące zachowanie 2-metrowych odstępów oraz znaki informujące o zasadach bezpiecznego postępowania. Ochrona przygotowana jest na wzmożone kontrole, będzie sprawdzać, czy klienci zakrywają usta i nosy, oraz przede wszystkim pilnować limitu kupujących. tj. 1 osoba na 15 mkw - wskazał.

"W obiektach staną specjalne punkty, gdzie klienci będą mogli zaopatrzyć się w maseczki i rękawiczki. Planowane jest częste czyszczenie powierzchni, a przy wejściach, w toaletach i obok kas staną płyny do dezynfekcji. Zwiększy się również częstotliwość dezynfekcji miejsc najbardziej narażonych na bezpośredni kontakt z klientami" - zapewnił.

Dodał, że w zaproponowanych protokołach bezpieczeństwa nie pojawiła się kontrowersyjna dla całej branży kwestia montowanie kamer bezpieczeństwa. Jak wyjaśnił, chodziło o kamery termowizyjne. "Wiadomo, że nie wyłapią osób bezobjawowych zarażonych wirusem oraz mogą pokazywać błędne wyniki spowodowane okularami czy przyłbicami, a ich wdrożenie byłoby kosztowne i czasochłonne" - zaznaczył Knap.

Wskazał też, że nie wszystkie placówki będą mogły zostać otwarte równolegle. "Czekamy na wyznaczenie kolejnych etapów" - powiedział.

W związku z zagrożeniem koronawirusem rząd zdecydował w połowie marca o ograniczeniu funkcjonowania centrów i galerii handlowych. W środę premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że od 4 maja otwarte zostaną hotele, centra handlowe i niektóre instytucje kultury.

W centrach handlowych obowiązywać będą podobne obostrzenia jak w mniejszych sklepach - jeden klient na 15 mkw. Nieczynne pozostaną kluby fitness, przestrzeń rekreacyjna, kina, strefy gier i wyspy handlowe oraz tzw. food court, gdzie zwykle spożywa się posiłki na miejscu. Klienci będą musieli nosić maseczki i rękawiczki.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!