PARTNERZY PORTALU

Co dalej z podatkiem od dużych sieci handlowych?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Dodano: 19 sie 2015 08:29

Według analityków Domu Maklerskiego BDM po wyborach parlamentarnych na krajowym rynku handlu może dojść do wielu istotnych decyzji regulacyjnych, które mogą dotknąć z różnymi konsekwencjami poszczególne segmenty "firm działających w sektorze hurtowym".

Do tej pory opinia publiczna została poinformowana o planowanym nałożeniu podatku na sklepy wielkopowierzchniowe. Według ekspertów z realizacją obietnic przedwyborczych Prawa i Sprawiedliwości mogą być problemy.

Nie są znane jednak konkretne szczegóły projektu ustawy, co powoduje, że ciężko na chwilę obecną jednoznacznie określić wpływ planowanych zmian. Znaczna część reform jest wzorowana na przykładzie Węgier.

Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl

W założeniach Wiktora Orbana prowadzona przez niego polityka ma pozwolić na zwiększenie udziału dużych zagranicznych przedsiębiorstw w finansowaniu budżetu państwa oraz osłabienie pozycji konkurencyjnej sieci handlowych z zagranicznym kapitałem względem lokalnych przedsiębiorców, prowadzących własne punkty sprzedażowe. Występują trzy formy opodatkowania, których skala jest uzależniona od poziomu obrotów.

Są według analityków Domu Maklerskiego BDM to:

1. Podatek kryzysowy – obowiązywał w latach 2010-13 i obejmował również sektor energetyczny i telekomunikacyjny. Podstawą podatku były przychody netto ze sprzedaży, a stawka podatku była naliczana progresywnie dla czterech progów. W przypadku wprowadzenia go w Polsce w „węgierskiej” formie skutkowałoby nałożeniem opodatkowania w wys. 2,5% dla sieci, których roczne obroty przekraczają 5,6 mld zł.

2. Podatek od przychodów z reklam (ATA) – dotyczy przede wszystkim rynku mediów. Według specjalistów z PWC, nałożenie takiego podatku przełożyłoby się istotnie na podmioty handlowe, które ponoszą duże nakłady na marketing (podniesienie cen przez przedstawicieli mediów). Na Węgrzech podatek uderzył przede wszystkim w stację RTL. Warto zauważyć, że hipermarkety także prowadzą działalność reklamową, drukując gazetki i ulotki promocyjne. Część sieci uzyskuje w ten sposób do 1% przychodów od producentów sprzedawanych towarów.

3. Opłata za urzędową kontrolę jakości – zakłada nałożenie progresywnej opłaty, naliczanej od sprzedaży produktów spożywczych. Sieci, których przychody (w przeliczeniu na PLN) przekraczają 16,9 mld zł płacą opłatę w wys. 6 proc. obrotu.

4. Wymóg utrzymania rentowności – dotyczy podmiotów, których przynajmniej połowa przychodów pochodzi z handlu detalicznego (w tym FMCG). W przypadku przekroczenia 50 mld HUF obrotów i niewypracowania zysku w ciągu dwóch sieć ma obowiązek zaprzestania działalności.

5. Pozostałe ograniczenia – są to zakazy produkcji i dystrybucji produktów, które mogą pogorszyć sytuację partnerów biznesowych, zakazy wpływania na decyzje partnera czy też wypychania z rynku konkurentów poprzez proponowanie nadmiernie niskich cen.

Drugą grupą wprowadzonych ograniczeń są ograniczenia zależne od powierzchni. Na Węgrzech wprowadzono zakaz handlu w niedzielę (od marca 2015), który obejmuje sklepy o powierzchni powyżej 200 mkw oraz tych o powierzchni mniejszej, jednak nieprowadzonych przez właściciela (lub jego najbliższą rodzinę). Od początku 2015 r. zaczęły także obowiązywać obostrzenia dot. funkcjonowania sklepów wielkopowierzchniowych położonych na obszarach zabytkowych (wymagane są specjalne pozwolenia). Dodatkowo od stycznia funkcjonuje również wymóg uzyskiwania pozwoleń na budowę sklepu o powierzchni przekraczającej 400 mkw.

Analitycy PwC szacują, że w przypadku największych podmiotów funkcjonujących na polskim rynku, łączne obciążenie przychodów może wynieść aż 2,6 proc. wielkości sprzedaży (ok. 2,5 mld zł w skali roku), co stawia w uprzywilejowanej sytuacji małe, rodzinne sklepiki. Według PwC mogłoby to przełożyć się na wyeliminowanie zysków 17 głównych sieci.

W przypadku wprowadzenia reform na wzór węgierski, głównymi beneficjentami byłyby niezależne sklepy typu convinience o powierzchni poniżej 200 mkw oraz małe sieci handlowe skupiające kilka punktów sprzedażowych. Zwracamy jednak uwagę, że wprowadzenie całego pakietu może nieść ze sobą szereg negatywnych skutków.

Portal dlahandlu.pl, prowadzący badania dla cen koszyka dóbr, oszacował, że wejście w życie wszystkich podatków od wielkości obrotu spowoduje wzrost cen o min. 5 proc. w najbardziej popularnych sieciach, co z kolei może dotknąć najmocniej najbiedniejsze gospodarstwa domowe.

Zdaniem analityków Domu Maklerskiego BDM dodatkowo dużym zagrożeniem byłaby możliwa redukcja zatrudnienia, mająca na celu ograniczenie kosztów sklepów wielkopowierzchniowych. PwC szacuje, że zwolnionych mogłoby być blisko 90-100 tys. pracowników (redukcja o ponad 8 proc.), co implikuje wzrost stopy bezrobocia o ok. 0,5 p.p.. Planowane obciążenia międzynarodowych koncernów niesie ze sobą również ubytek wpływów do budżetu państwa z tyt. CIT (min. 400 mln zł) oraz VAT (ok. 1,5 mld zł).

Reformy na Węgrzech wzbudziły zaniepokojenie i wątpliwości Komisji Europejskiej. Komisja wskazywała, że wprowadzane zmiany preferowały część podmiotów, nakładając jednocześnie zbyt wysokie obciążenia na duże sieci, a tym samym ograniczając ich konkurencyjność. Część obostrzeń jest również niezgodnych z polską ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 6 mówiący o eliminowaniu lub ograniczaniu konkurencji), co stawia -  co według ekspertów DM BDM - realizację obietnic przedwyborczych pod dużym znakiem zapytania.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.247.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

PARTNERZY SERWISU

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POPULARNE



Newsletter propertynews.pl

Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail
Property News

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!