Co zgrzyta w umowach najmu w centrach handlowych?


Niechlubnym „zwycięzcą” tegorocznego zestawienia najbardziej spornych i czasochłonnych klauzul w umowach najmu w centrach handlowych, okazała się klauzula dotycząca kar umownych w przypadku wypowiedzenia umów. Co jeszcze utrudnia kontakty na linii wynajmujący - najemca badała kancelaria Galt we współpracy z PRCH.
Przeprowadzona ankieta wykazała znaczące różnice w postrzeganiu przez najemców
i wynajmujących konkretnych klauzul w umowach najmu. Spośród kwestii uznanych ogólnie za najbardziej czasochłonne, względną jednomyślność najemców i wynajmujących można zaobserwować jedynie w odniesieniu do dwóch najtrudniejszych, tj. kar umownych za wypowiedzenie najmu oraz konsekwencji nieosiągnięcia progów komercjalizacji. Ustalanie zasad regulowania opłat eksploatacyjnych nieco więcej trudności sprawia wynajmującym (57 proc. z nich uznało je za trudne w porównaniu do 49% przedstawicieli najemców). Wszystkie pozostałe kwestie są jednak zdecydowanie bardziej problematyczne dla przedstawicieli najemców.
- Polski rynek centrów handlowych osiągnął już pełną dojrzałość. Mamy prawie 500 centrów handlowych, ponad 2000 marek i sieci handlowych oraz kilkaset innych podmiotów świadczących usługi dla branży. Te liczby z jednej strony napawają dumą, z drugiej, tak duża liczba interesów i różnych stron może być przyczynkiem do wielu sytuacji spornych, czy generujących konflikty – podsumowuje wyniki badania Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH. - Dojrzałość rynku można jednak zdefiniować nie tylko poprzez liczby, ale także sposób działania, stosowane standardy, czy próby bezspornego rozwiązywania problemów i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi.
W tegorocznej edycji raportu został poruszony temat znaczenia e-commerce przy negocjowaniu umów najmu. 40 proc. wynajmujących zadeklarowało, że chce wprowadzić dodatkowe formy zabezpieczenia w umowach najmu przed wyprowadzaniem obrotów przez najemców z centrum handlowego właśnie do e-commerce. Aż 67 proc. najemców potwierdziło, że prowadzi sprzedaż internetową. Jednocześnie tylko 5 proc. z nich myśli o zmniejszeniu powierzchni najmu w galerii handlowej.
Raport „Umowy najmu w centrach handlowych - najbardziej sporne klauzule” to już druga edycja badania przeprowadzonego za pomocą ankiety internetowej przez kancelarię Galt oraz Polską Radę Centrów Handlowych. 48 proc. respondentów stanowili przedstawiciele najemców lokali
w centrach handlowych, 45 proc. - przedstawiciele firm wynajmujących, a 7 proc. przedstawiciele pośredników, agencji i innych przedsiębiorstw. Ankieta została przeprowadzona na przełomie marca i kwietnia br., a udział w niej wzięli głównie reprezentanci firm pełniący wyższe funkcje kierownicze: dyrektorzy, menadżerowie oraz specjaliści.
- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.