PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl


Coraz więcej sklepów franczyzowych, ale jest warunek...

Coraz więcej sklepów franczyzowych, ale jest warunek...
Arkadiusz Słodkowski z Polskiej Organizacji Franczyzodawców (mat.prasowe)
  • Autor: PAP
  • Dodano: 08 kwi 2016 16:30

Liczba sklepów i punktów usługowych działających na zasadzie franczyzy będzie rosła - wynika z najnowszego raportu o rynku franczyzy w Polsce, przygotowanego przez firmę doradczą Profit System. Warunkiem tego scenariusza jest jednak jak najszybsze pozytywne rozstrzygnięcie kwestii podatku od sieci handlowych.

- W Polsce mamy już ponad 1,1 tys. tego typu pomysłów na biznes, wśród których są oferty na każdą kieszeń, począwszy od inwestycji rzędu kilku tysięcy po kilka milionów złotych. Najczęściej jest to biznes rodzinny - wskazał Arkadiusz Słodkowski z Polskiej Organizacji Franczyzodawców.

Według raportu na polskim rynku jest obecnie 1114 systemów franczyzowych, w ramach których działa 68,4 tys. sklepów i punktów usługowych. Autorzy raportu przewidują, że na koniec 2016 r. liczba sieci może osiągnąć 1170, a liczba placówek wzrośnie do 71 tys. - na rynku działa bowiem ponad sto krajowych i zagranicznych marek, które chcą pozyskać pierwszego franczyzobiorcę.

"Warunkiem tego scenariusza jest jednak jak najszybsze pozytywne rozstrzygnięcie kwestii podatku od sieci handlowych" - czytamy w raporcie, którego autorzy wskazują, że choć na razie udało się uniknąć opodatkowania franczyzy handlowej, wciąż niepewny jest ostateczny kształt rozwiązań fiskalnych, a niepewność nie sprzyja decyzjom inwestycyjnym.

Autorzy opracowania wyliczyli, że przy średnim zatrudnieniu 5-6 osób na placówkę franczyzową łączna liczba ich pracowników oscyluje wokół 370 tys. - dotyczy to zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty i nie uwzględnia franczyzobiorców ani organizatorów systemów. Wraz z nimi na polskim rynku franczyzy pracuje w sumie nawet 460 tys. osób.

W 2015 r. we franczyzie zadebiutowało 121 nowych marek, zaś 69 poniosło porażkę. Tym samym rynek urósł o 52 marki franczyzowe. Przeważająca większość sieci (ok. 80 proc.) to rodzime marki, skupiające 86 proc. wszystkich placówek franczyzowych. W ub. roku przybyło też 2,5 tys. sklepów i punktów usługowych działających w ramach sieci franczyzowych.

Najwięcej sieci (176) działa w branży gastronomicznej. Rynkiem najliczniej reprezentowanym przez franczyzobiorców od lat pozostaje natomiast branża artykułów spożywczych i przemysłowych - 154 handlowe marki skupiają ponad 36 tys. placówek na licencji.

Coraz więcej sprzedaży sieci franczyzowe realizują on-line poprzez centralne platformy udostępniane przez franczyzodawców; franczyzobiorcy odpowiadają wówczas lokalnie za realizację sprzedaży. Z takiego rozwiązania korzysta np. Telepizza, gdzie zamówienie internetowe realizuje lokalna pizzeria, czy Intermarche, gdzie zamówienie dokonane przez internet klient może odebrać w wybranym punkcie przy lokalnym supermarkecie.

Według autorów raportu przeciętny koszt uruchomienia placówki franczyzowej (nie uwzględniając hoteli) wynosi obecnie blisko 160 tys. zł netto. Coraz więcej franczyzodawców podejmuje jednak działania służące obniżeniu kwoty inwestycji, np. współfinansują zakup wyposażenia lokalu, optymalizują powierzchnię sklepów czy zapewniają zewnętrzne dofinansowanie.


WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.223.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!