Dyrektor Intermarche odradza walkę cenową
- W dłuższej perspektywie kontynuowanie przez sieci obecnej agresywnej polityki cenowej jest nie tylko nieopłacalne, ale i destruktywne dla branży - ocenia Daniel Prałat, dyrektor generalny Intermarche, w komentarzu do raportu KPMG "Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".
Prałat zauważa, że dzięki efektowi skali największe sieci mogą utrzymać czy nawet pogłębić zakres akcji promocyjnych, gdyż zawsze mają możliwość dokonywania zakupów taniej, niż sieci średniej wielkości. A jednak oprócz skali działania, znaczenie ma również struktura własności – sieciom notowanym na giełdzie (lub z niecierpliwymi udziałowcami) trudniej zaakceptować długotrwałe obniżenie zysków.
- Walka ceną jest najprostszą i najbardziej brutalną formą walki o konsumenta, ale to wojna, w której straty są zawsze większe niż korzyści - ocenia Prałat.
Atrakcyjne lokale w galeriach handlowych i centrach miast - zobacz oferty na PropertyStock.pl
Według dyrektora generalnego Intermarche, kluczowym elementem zdobywania przewagi jest zdrowy balans pomiędzy budowaniem efektu skali w całej sieci, przy jednoczesnym dopasowywaniu oferty na szczeblu lokalnym.
- Kluczowe jest także budowanie wyróżników. To jednak ogromne wyzwanie – idealny wyróżnik to taki, który nie tylko przyciąga klienta, ale także pozwala wypracować na nim marżę i jest trudny do powielenia. Trzeba pamiętać, że musi to być coś, co daje realną wartość konsumentowi, a nie mało istotny, błyskotliwy dodatek, bo na dłuższą metę to nie działa - komentuje Prałat.
Dla sieci Intermarche wyróżnikami są produkty świeże, przede wszystkim mięsa i wędliny. Większość sklepów tej sieci (za wyjątkiem tych najmniejszych) ma rozbiór mięsa na miejscu oraz wędzarnie.
- Oczywiście są to rozwiązania kosztowne. Ale byliśmy pod tym względem pierwsi na rynku, udało nam się zdobyć niezbędny know-how, zbudować infrastrukturę i ugruntować te koncepty jako wyróżnik całej naszej sieci. I choć oczywiście rynek próbuje kopiować te pomysły, powielenie ich na dużą skalę będzie bardzo trudne do przeprowadzenia - podkreśla Prałat w komentarzu do raportu KPMG.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.