PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

FRSiH: Warto brać przykład ze start-upów

FRSiH: Warto brać przykład ze start-upów
Fot. Shutterstock
  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Dodano: 05 lis 2019 09:16

– Warto brać przykład ze start-upów. One od razu myślą o skalowaniu biznesu. Nie tylko w kraju, ale też za granicą – mówił Łukasz Targoszyński, adwokat, Baker McKenzie, podczas debaty "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej", która odbyła się 4 listopada w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

O konsolidacji mówimy od kilku lat. Ostatnio mocno postąpiła ona w branży mięsnej. Zdaniem Łukasza Targoszyńskiego w kolejnych latach możemy się spodziewać ruchów w sektorach wody i mleka.

– Najaktywniejszymi graczami są gracze branżowi, ale są też fundusze private equity. Klimat do transakcji na rynku jest dobry – stwierdził adwokat Baker McKenzie.

Prelegent zaznaczył jednocześnie, że w przyszłym roku możemy mieć do czynienia ze spowolnieniem. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Spółki mogą się wstrzymywać z inwestycjami.

– Jesteśmy na szycie cyklu koniunkturalnego. Brakuje spółek, które mają odpowiednią rentowność i mogą dać ciekawe efekty synergii. Brak ciekawych spółek połączony z rekordowymi wycenami może powodować, że dojdziemy do przegrzania – mówił.

Jego zdaniem będzie to jednak korzystne dla rynku, ponieważ wszystko wróci na właściwe tory.

– Mam nadzieję, że prognozy spowolnienia się nie sprawdzą – dodał.

Jak stwierdził, polski rynek jest zarówno darem, jak i przekleństwem. Bardzo wielu przedsiębiorców się rozleniwia i zamyka swoją perspektywę tylko na ten rynek. Nie myśli o rynkach zagranicznych.

– Warto brać przykład ze start-upów. One od razu myślą o skalowaniu biznesu. Nie tylko w kraju, ale też za granicą – radził.

Prelegent przyznał, że przejmowanie spółek za granicą jest trudne. Zachęcał jednak, aby się nie bać.

– Łatwiej wyeksportować i sprzedać swój produkt. Najłatwiej bez brandu. Najtrudniej zrobić akwizycję za granicą, ale korzyści tego mogą być duże – mówił.

Targoszyński podkreślił, że należy się nauczyć standardu rynkowego i danej kultury.

Jego zdaniem polskie spółki wiedzą już, jak żyć z protekcjonizmem.

– Spółki spożywcze rzadko są blokowane, ponieważ nie są uważane za strategiczne – zaznaczył.

Adwokat Baker McKenzie odniósł się również do kwestii sukcesji. Wskazał, że w tym temacie bardzo ważną rolę często odgrywają emocje.

 – Właściciel nie zawsze jest gotowy na sprzedaż biznesu  –  przyznał.

Łukasz Targoszyński był prelegentem debaty "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej", która odbyła się 4 listopada w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.25.43.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.