Globalny wzrost PKB i optymizm konsumentów sprzyja dalszemu rozwojowi centrów handlowych

Z najnowszego raportu dotyczącego rynku handlowego na świecie firmy Cushman & Wakefield wynika, że globalne trendy nadal sprzyjają rozwojowi centrów handlowych. Pomimo wolniejszego tempa rozwoju gospodarek wschodzących oraz sektora handlowego w porównaniu z latami 2012-2013, na głównych rynkach rozwijających się takich jak Brazylia, Rosja, Indie i Chiny powstanie w latach 2014-2016 wiele nowych obiektów.
Matt Winn, dyrektor operacyjny działu powierzchni handlowych na świecie oraz dyrektor działu powierzchni handlowych w Ameryce Północnej i Południowej w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Rozwój sektora nieruchomości handlowych jest często postrzegany jako barometr zmian w globalnej gospodarce sygnalizujący przejście od fazy ożywienia do wzrostu. Pomimo spowolnienia gospodarek Ameryki Południowej, w najbliższych kilku latach wzrośnie podaż powierzchni handlowej w Brazylii, Kolumbii, Peru i Chile. Nawet w Stanach Zjednoczonych, które mogą się pochwalić najwyższym w świecie wskaźnikiem powierzchni w centrach handlowych przypadającej na jednego mieszkańca, są w budowie projekty o powierzchni ponad 100 tys. mkw. powierzchni".
W latach 2012-2013 oddano do użytku ponad 1650 nowych centrów handlowych w krajach i na rynkach uwzględnionych w badaniu. Nieruchomości te dostarczyły 63,9 mln mkw. powierzchni GLA, co stanowi 7 proc. istniejących zasobów łącznie. Większość nowej podaży przypadło na USA, Rosję, Brazylię, Meksyk, Indie i Chiny, ale na uwagę zasługuje fakt, że ponad 1000 centrów handlowych wybudowano w Ameryce Północnej i Południowej.
W 2014 r. może powstać na świecie 38,3 mln mkw. w 1134 nowych centrach handlowych, przy czym najwięcej powierzchni najmu brutto (GLA) w przygotowaniu przypada obecnie na Azję - 22 mln mkw. W najbliższych trzech latach nowa podaż na rynkach azjatyckich wyniesie ponad 53,3 mln mkw. GLA, czyli prawie pięciokrotnie więcej niż w Stanach Zjednoczonych.
James Hawkey, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie Azji i Pacyfiku, powiedział: „Dla sieci handlowych Azja jest nadal najważniejszym regionem wzrostu, w którym funkcjonują zarówno dojrzałe rynki handlowe takie jak Japonia i Australia, jak i największe w świecie rynki wschodzące. W Chinach powstaje wiele nowych centrów handlowych, wskutek czego na niektórych rynkach może wystąpić nadpodaż. Sektor handlowy rozwija się bardzo dynamicznie również w Indiach, Indonezji i Wietnamie".
DO POBRANIA
- 1
- 2
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)
Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.